Google+ To Φανάρι : Γιατί ο Schaeuble είναι τόσο «εχθρικός» με την Ελλάδα;

Τετάρτη, 21 Δεκεμβρίου 2016

Γιατί ο Schaeuble είναι τόσο «εχθρικός» με την Ελλάδα;

Γιατί υπάρχει ανησυχία για το DSA στο χρέος και άρθρο 4 του ΔΝΤ; 
 
Υπό τις σημερινές παραδοχές το ΔΝΤ θα καταλήξει σε αρνητική έκθεση βιωσιμότητας για το χρέος και δεν θα συμμετάσχει και στο τρίτο ελληνικό πρόγραμμα με νέα κεφάλαια....
Η ελληνική κυβέρνηση γεννάει πολλά ερωτηματικά, η στάση της προβληματίζει, οι ευρωπαίοι είναι καχύποπτοι και γενικώς υπάρχει ένα αίσθημα ανασφάλειας για την Ελλάδα καθώς μετά από 6 χρόνια συνεχίζει να έχει μνημόνια και να παλινδρομεί.
 
Όλες οι χώρες που μπήκαν σε μνημόνια κατάφεραν σε 3 χρόνια σε 36 μήνες να επανέλθουν στην κανονικότητα και να αποχωρήσουν από τα προγράμματα στήριξης.
Η Ελλάδα θα χρειαστεί 8 χρόνια και είναι αβέβαιο πόσο θα διαρκέσει το 4ο μνημόνιο.
Τα ερωτήματα για την Ελλάδα είναι πολλά και οι αμφιβολίες ακόμη περισσότερες.
Όμως δύο είναι τα βασικά ερωτήματα που μονοπωλούν την επικαιρότητα.

1)Γιατί ο Γερμανός υπουργός οικονομικών είναι τόσο εχθρικός με την Ελλάδα;
2)Γιατί υπάρχει ανησυχία για το Debt Sustainability Analysis ή DSA του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και το άρθρο 4 που συνεπάγεται έκθεση για την ελληνική οικονομία;

Γιατί ο Schaeuble είναι εχθρικός;

Υπάρχει μια δαιμονοποίηση στην Ελλάδα για τον ρόλο του Schaeuble του Γερμανού υπουργού Οικονομικών.
Η ελληνική κυβέρνηση θεωρεί ότι ο Schaeuble με τις εμμονές του είναι αυτός που δεν αφήνει την «καλή και συνετή» Ελλάδα να ανασάνει.
Όμως αυτή η ερμηνεία – που ισχύει σε μικρό βαθμό – δεν εξηγεί γιατί ο Schaeuble είναι τόσο εχθρικός με την Ελλάδα;
Ο βασικός λόγος δεν σχετίζεται μόνο με τα 94 δισεκ. που έχει χορηγήσει στην Ελλάδα αλλά κυρίως με την ανασφάλεια που αισθάνεται από την ελληνική κυβέρνηση.
Ο Schaeuble ανησυχεί ότι μαζί με τον πολιτικό του αντίπαλο σοσιαλιστή Martin Schulz και ο Τσίπρας στην Ελλάδα κατά την Γερμανική προεκλογική περίοδο θα μπορούσαν να τον σαμποτάρουν.
Θα μπορούσαν να συμβούν πολλά στην προεκλογική περίοδο της Γερμανίας και θέλει να διασφαλίσει ότι η Ελλάδα θα είναι πλήρως ελεγχόμενη.
Έτσι εξηγείται γιατί ζήτησαν όχι απλά να υπογράψει δεσμευόμενη η Ελλάδα ότι δεν θα προβεί άλλη φορά σε μονομερείς ενέργειες π.χ. κοινωνικό πακέτο αλλά υποχρεούται πριν πράξει το οτιδήποτε να έχει λάβει τις σχετικές εγκρίσεις από τους δανειστές.
Ο Schaeuble διατηρεί μια πάγια θέση για την Ελλάδα.
Ότι οι έλληνες κακώς και δεν πήραν τα 50 δισεκ. ευρώ για να αποχωρήσουν από το ευρώ ώστε να μην αποτελεί εμπόδιο στα σχέδια μετασχηματισμού της Ευρώπης.
Πρακτικά ο Schaeuble γνωρίζει ότι η προεκλογική περίοδος στην Γερμανία θα είναι η περίοδος όπου θα αισθάνεται και θα είναι πιο αδύναμος.
Από την μια η προσφυγική κρίση και η άνοδος του AFD και από την άλλη η οικονομική κρίση και το μόνιμο πρόβλημα η Ελλάδα.
Λόγω όλων αυτών ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών – υπάρχει ένα ερωτηματικό εάν θα συνεχίσει να είναι και υπουργός οικονομικών και μετά τις εκλογές – αντιδρά για το χρέος, την ποσοτική χαλάρωση και ότι μπορεί να ευνοήσει την Ελλάδα.

Γιατί υπάρχει ανησυχία για το DSA και το άρθρο 4 του ΔΝΤ;

Το μεγάλο ερώτημα είναι εάν το ΔΝΤ θα συντάξει και εκδώσει Debt Sustainability Analysis ή DSA ή ελληνιστί έκθεση βιωσιμότητας του χρέους.
Δεν είναι σαφές τι θα συμβεί στις 11 Ιανουαρίου στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΔΝΤ.
Ο βασικός προβληματισμός είναι πρωτίστως το ΔΝΤ θα έχει πλήρη συμμετοχή στο ελληνικό πρόγραμμα ή θα παραμείνει μόνο ως τεχνικός υποστηρικτής του ελληνικού προγράμματος;
Προφανώς κάποιοι πρόσφατα συνέδεσαν την στάση του ΔΝΤ με την ευρύτερη πολιτική του νέου αμερικανού προέδρου D. Trump.
Εάν κρατήσει μια συντηρητική γραμμή τότε είναι 100% βέβαιο ότι θα παραμείνει μόνο ως τεχνικός σύμβουλος το ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα κάτι όμως που δεν επιθυμεί η Γερμανία.
Βέβαια με ρεαλιστικούς όρους η Ελλάδα θα έπρεπε να επιδιώκει την συμμετοχή του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα ως πλήρες μέλος καθώς
1)Διασφαλίζει αξιοπιστία στο ελληνικό τρίτο πρόγραμμα
2)Η ΕΚΤ θα το θεωρήσει ως ένα ισχυρό πλεονέκτημα ώστε να εντάξει τα ελληνικά ομόλογα σε πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης
3)Η συμμετοχή του ΔΝΤ θα σημαίνει ότι η Ελλάδα θα έχει πλήρως εναρμονιστεί με τις επιταγές των δανειστών.
Η έκθεση βιωσιμότητας DSA αποτελεί ωστόσο ένα ερωτηματικό όπως και το άρθρο 4 καθώς μια αρνητική έκθεση βιωσιμότητας – που είναι και το βασικό σενάριο - για το ελληνικό χρέος θα δυσχέραινε σημαντικά και την ΕΚΤ τόσο στην δικής έκθεση βιωσιμότητας όσο και στο QE.
Εάν το ΔΝΤ δεν ενταχθεί πλήρως στο ελληνικό πρόγραμμα δηλαδή δεν δανείσει νέα κεφάλαια π.χ. 4-6 δισεκ. ίσως να μην υποχρεωθεί να δημοσιεύσει DSA για το ελληνικό χρέος και προφανώς αυτό θα διευκολύνει την ΕΚΤ.
Ο ESM ο Μόνιμος Μηχανισμός Στήριξης έχει εκτιμήσει ότι ετησίως μόνο από τα βραχυπρόθεσμα μέτρα το όφελος θα φθάσει τα 8 δισεκ. αλλά αυτή η εκτίμηση δεν αφορά τα πρώτα χρόνια…
Το όφελος των βραχυπρόθεσμων μέτρων είναι οπισθοβαρές.
Επίσης θα πρέπει το ΔΝΤ να δημοσιεύσει και έκθεση προόδου για την πορεία της ελληνικής οικονομίας.
Το ερώτημα είναι ποιο μπορεί να είναι το συμπέρασμα της έκθεσης για την πορεία της ελληνικής οικονομίας όταν
Α)Το ΔΝΤ διαφωνεί ξεκάθαρα με τον στόχο του 3,5% στο πρωτογενές πλεόνασμα μετά το 2018.
Β)Ζητάει προκαταβολικά μέτρα 4,5 με 5 δισεκ. για μετά το 2018.
Γ)Θεωρεί ότι τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος θεωρούνται μη επαρκή οπότε δεν μπορεί να υπάρξει θετική έκθεση βιωσιμότητας.

Συμπέρασμα

Το ΔΝΤ έχει διοικητικό συμβούλιο και όπως κάθε ΔΣ χρειάζεται όλα τα στοιχεία και αναλύσεις για να μπορεί να λάβει κρίσιμες στρατηγικές αποφάσεις.
Υπό τις σημερινές παραδοχές το ΔΝΤ θα καταλήξει σε αρνητική έκθεση βιωσιμότητας για το χρέος και δεν θα συμμετάσχει και στο τρίτο ελληνικό πρόγραμμα με νέα κεφάλαια.

bankingnews.gr