Google+ To Φανάρι : Πλάτων: Να εγκωμιάζουμε πρώτα την καταγωγή και ύστερα την ανατροφή και την εκπαίδευση

Δευτέρα, 18 Ιουνίου 2018

Πλάτων: Να εγκωμιάζουμε πρώτα την καταγωγή και ύστερα την ανατροφή και την εκπαίδευση

"Μου φαίνεται ότι πρέπει σύμφωνα προς τη φύση, όπως ακριβώς υπήρξαν γενναίοι, έτσι και να τους επαινούμε. Υπήρξαν δε γενναίοι, γιατί γεννήθηκαν από γενναίους. Ας εγκωμιάζουμε λοιπόν πρώτιστα την ένδοξη καταγωγή τους και ύστερα την ανατροφή και την εκπαίδευση τους"


Πλάτων, Μενέξενος, 237a-b


Στον συγκεκριμένο Σωκρατικό διάλογο, ο Πλάτων παρωδεί και μεταβάλλει κατά τις δικές του απόψεις τον διάσημο επιτάφιο λόγο του Περικλή.... Μάλιστα, ο επιτάφιος λόγος που προτείνει ο Πλάτων εστιάζει όχι στο δημοκρατικό πολίτευμα, αλλά στη γενναιότητα των ανδρών που έπεσαν για την πόλη, οι οποίοι υπήρξαν γενναίοι λόγω της ευγενούς καταγωγής τους. Είναι μια ξεκάθαρη θέση του Πλάτωνα ενάντια στη δημοκρατία και υπέρ της αριστοκρατίας με κριτήρια καταγωγής.

Ο Πλάτων θεωρεί ότι πρώτιστα η κληρονομικότητα ορίζει το αν θα γίνουν οι άνδρες γενναίοι ή όχι. Γίνεται σαφέστερος, όταν επισημαίνει ότι πρέπει να εγκωμιάζουμε πρώτα την καταγωγή και έπειτα την ανατροφή και την εκπαίδευση.

 Δηλαδή για τον Πλάτωνα
το σημαντικότερο σε έναν άνρθωπο είναι τα κληρονομικά του γνωρίσματα, τα οποία διαμορφώνουν όχι μόνο την εμφάνιση, αλλά πάνω από όλα τον ψυχισμό του. Η ανατροφή και η εκπαίδευση μπορούν να αξιοποιήσουν τα κληρονομικά γνωρίσματα, αλλά δεν μπορούν να τα δημιουργήσουν. Η Πλατωνική σκέψη, με διάχυτη τη σημασία της κληρονομικότητας σε όλο το εύρος της, αποτελεί κορυφαία πνευματική παρακαταθήκη του Ελληνισμού.

Πηγή