Google+ To Φανάρι : Με 130.000 πλειστηριασμούς, ΕΝΦΙΑ, αφορολόγητο «εξασφαλίστηκε» η δόση

Τετάρτη 24 Ιανουαρίου 2018

Με 130.000 πλειστηριασμούς, ΕΝΦΙΑ, αφορολόγητο «εξασφαλίστηκε» η δόση

«Κρυφτούλι» της κυβέρνησης για τους 130.000 πλειστηριασμούς


Έρχονται και 88 νέα προαπαιτούμενα

Οι 10.000 θα γίνουν φέτος, οι 120.000 την επόμενη τριετία - Τον Μάιο κρίνεται αν η μείωση του αφορολόγητου θα έρθει το 2019 - Αύξηση ΦΠΑ σε πέντε νησιά από 1η Ιουλίου...

Την πολιτική απόφαση για την εκταμίευση δόσης 6,7 δισ. ευρώ προς την Ελλάδα πήρε το χθεσινοβραδινό Eurogroup ανοίγοντας παράλληλα τον κύκλο των τεχνικών συζητήσεων για το χρέος που είναι πιθανό να επιτρέψουν την είσοδο του ΔΝΤ στο πρόγραμμα.


Το λεγόμενο «γαλλικό κλειδί» για το χρέος είναι το μοντέλο που συμφωνήθηκε τον Ιούνιο του 2016 και συνδέει την ελάφρυνση χρέους, «εφόσον απαιτείται», με την ανάπτυξη της χώρας. Ο υπουργός Oικονομικών
Ευκλείδης Τσακαλώτος έκανε λόγο για ένα «καλό Eurogroup για την Ελλάδα».

Το γενικό πλαίσιο είναι θετικό, ωστόσο υπάρχουν πολλές λεπτομέρειες που ήρθαν στο φως τη νύχτα της Δευτέρας και οι οποίες καταδεικνύουν τις δυσκολίες για τη χώρα και την κυβέρνηση.


40.000 πλειστηριασμοί, ΕΝΦΙΑ, ΦΠΑ στα νησιά
Πέρα από το «σπάσιμο» της δόσης, η διαρροή της Έκθεσης Συμμόρφωσης των Θεσμών (Compliance Report) αποκαλύπτει ότι η κυβέρνηση συμφώνησε να προβεί σε 10.000 πλειστηριασμούς ακινήτων το 2018, και σε «40.000 το χρόνο τα επόμενα τρία χρόνια», δηλαδή από το 2019 ως το 2021 (σελ. 17).

Επίσης, και πάλι με βάση το Compliance Report (σελ 65), η Ελλάδα δεσμεύεται ότι φέτος τον Μάιο θα φέρει από το 2019 τη μείωση του αφορολόγητου (από τα 8.700 ευρώ στα 5.700 ευρω) «αν το ΔΝΤ σε συνεργασία με τους Ευρωπαϊκούς Θεσμούς και την κυβέρνηση» εκτιμήσουν ότι αυτό απαιτείται για να πιαστεί ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% το 2019.

Ο κ. Τσακαλώτος είχε προειδοποιήσει για αυτό τον κίνδυνο το Σάββατο μιλώντας στην Κεντρική Επιτροπή του ΣΥΡΙΖΑ. 

Επιπλέον το κείμενο προβλέπει αποκρατικοποιήσεις 1 δισ. ευρώ έως το καλοκαίρι, αύξηση του ΕΝΦΙΑ αν χρειαστεί λόγω των νέων αντικειμενικών αξιών και κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ στα πέντε νησιά του Αιγαίου (Λέσβο, Χίο, Σάμο, Κω και Λέρο) στο τέλος Ιουνίου.


Ολοκληρωμένο σχέδιο για πλεόνασμα 3,5%
Το ανακοινωθέν του Eurogroup καλεί την Ελλάδα να διαμορφώσει και να παραμετροποιήσει το δικό της ολοκληρωμένο αναπτυξιακό πλάνο. Ουσιαστικά το ελληνικό πρόγραμμα θα χτιστεί πάνω στο Μεσοπρόθεσμο 2018-2022 με στόχο την τήρηση του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ από το 2018 ως και το 2022.


Η δόση και οι πλειστηριασμοί
Τα πρώτα 5,7 δισ. ευρώ της δόσης (3,3 δισ. για δανειακές υποχρεώσεις, 1,9 δισ. για το «μαξιλάρι» ρευστότητας και 500 εκατ. ευρώ για ληξιπρόθεσμα) αναμένεται να εκταμιευθούν το Φεβρουάριο από τον ESM αφού πρώτα η κυβέρνηση ολοκληρώσει τα 15 περίπου προαπαιτούμενα που εκκρεμούν (από τα 110 συνολικά της τρίτης αξιολόγησης).

Τον Απρίλιο, όταν οι Θεσμοί διαπιστώσουν ότι «τρέχουν» απρόσκοπτα οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί και έχουν εκκαθαριστεί ληξιπρόθεσμα ύψους 1 δισ. ευρώ, τότε θα εγκριθεί και το υπόλοιπο μέρος της δόσης, ύψους 1 δισ. ευρώ.


Τα νέα προαπαιτούμενα
Στη συνέχεια, η κυβέρνηση θα μπει στην τέταρτη και τελευταία αξιολόγηση με στόχο να τηρήσει τα 88 προαπαιτούμενα που απομένουν για να ολοκληρωθεί το πρόγραμμα.

Ανάμεσά τους περιλαμβάνονται τα εξής:
1. Ψήφιση του Μεσοπρόθεσμου 2018-2022 από τη Βουλή (Μάιος 2018)
2.  Εφαρμογή της μείωσης του αφορολόγητου από το 2019 αντί για το 2020 αν ΔΝΤ και ΕΕ κρίνουν ότι απαιτείται για την επίτευξη πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ το 2019 (Μάιος 2018).
3. Από την 1η Μαΐου οι πλειστηριασμοί ακινήτων για οφειλές προς στο Δημόσιο (για ποσά πάνω από 500 ευρώ) θα γίνονται ηλεκτρονικά.
4. Αν χρειαστεί θα γίνουν αυξήσεις στον ΕΝΦΙΑ και θα διευρυνθεί η φορολογική βάση ώστε τα εκκαθαριστικά του φόρου που θα εκδοθούν τον Αύγουστο του 2018 να αποφέρουν τα ίδια έσοδα μετά την ευθυγράμμιση των αντικειμενικών με τις εμπορικές τιμές των ακινήτων.
5. Αποκοπή λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ. Το Φεβρουάριο θα έρθει στη Βουλή ο νόμος για τις προς πώληση μονάδες. Θα εφαρμοστούν επιπλέον μέτρα για την είσπραξη των ανεξόφλητων λογαριασμών της επιχείρησης.
6. Κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ στα υπόλοιπα πέντε νησιά του Αιγαίου (Λέσβος, Χίος, Σάμος, Κως, Λέρος).
7. Μέχρι τα μέσα Μαρτίου η κυβέρνηση πρέπει να προχωρήσει στον επανυπολογισμό όλων των συντάξεων ώστε να γίνουν οι μειώσεις από 1.1.2019.
8. Ως τον Ιούνιο θα πρέπει να εκδοθεί η υπουργική απόφαση για την περικοπή του ΕΚΑΣ το 2019.
9. Ως τον Μάρτιο θα πρέπει να προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί για την πώληση του 30% του Ελευθέριος Βενιζέλος, του 65% της ΔΕΠΑ, του 5% του ΟΤΕ και του 35% των ΕΛΠΕ. Ως τον Ιούνιο ακολουθεί η πώληση του 17% της ΔΕΗ ή μια διαδικασία με αντίστοιχο όφελος. Συνολικά από τις ιδιωτικοποιήσεις προβλέπονται έσοδα 17 δισ. ευρώ από το 2017 ως το 2060.     
10. Ως το τέλος Ιανουαρίου η κυβέρνηση και οι Θεσμοί θα συμφωνήσουν στην εκπόνηση ενός οδικού χάρτη για την ενιαία είσπραξη φόρων και ασφαλιστικών εισφορών. 


«Κρυφτούλι» της κυβέρνησης για τους 130.000 πλειστηριασμούς

Τι προβλέπει η Έκθεση Συμμόρφωσης που ξεκλείδωσε την δόση των 6,7 δισ. ευρώ - Τι αποφάσισε το Eurogroup και ποια βήματα θα ακολουθηθούν στο εξής για χρέος και μνημόνια
Μεταρρυθμίσεις μακράς διαρκείας και μετά τη λήξη του Μνημονίου απαιτούν οι δανειστές για να εγκρίνουν τα μεσοπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους. Αυτές θα κρίνουν τα μέτρα λιτότητας ως το καλοκαίρι του 2018 και μετά τη λήξη του 3ου Μνημονίου.  


​Η τρίτη αξιολόγηση ολοκληρώνεται, θέτοντας σαν επόμενο μεγάλο προαπαιτούμενο, να μπορέσουν οι τράπεζες να εισπράξουν 4 δισ. ευρώ από 50.000 πλειστηριασμούς  ως το 2019 -και 130.000 πλειστηριασμούς συνολικά ως το 2021. Συνεργάτες  του κυρίου Ευκλείδη Τσακαλώτου έσπευσαν χθες να δηλώσουν πως ο υπουργός Οικονομικών «δεν συμφώνησε» με τους πλειστηριασμούς που προβλέπει η Έκθεση Συμμόρφωσης των θεσμών, η οποία πάντως αποτυπώνει όσα δεσμεύτηκαν να πράξουν οι τράπεζες για να μειώσουν κατά 19,5 δισ. ευρώ σε δύο χρόνια τα «κόκκινα δάνεια». Με βάση το κείμενο αυτό άλλωστε έλαβε απόφαση το Eurogroup και, όπως επίσης αναφέρει, «οι θεσμοί θα υποβάλουν έκθεση σχετικά με την αποτελεσματικότητα του συστήματος ηλεκτρονικών δημοπρασιών και μια θετική αξιολόγηση θα αποτελέσει πρόσθετη προϋπόθεση για την εκταμίευση της δεύτερης υποδόσης  (1 δισ. ευρώ τον Μάιο) για πληρωμή ληξιπρόθεσμων χρεών του δημοσίου».

Και ελληνικό «μνημόνιο» στα σκαριά
Ταυτόχρονα με την εκτέλεση των πλειστηριασμών, ενώ θα διεξάγονται και τα stress test των τραπεζών, η κυβέρνηση θα έχει να διαχειριστεί και την άλλη «καυτή πατάτα», αυτήν της κατάρτισης νέου στρατηγικού σχεδίου Ανάπτυξης. Αν και προβάλλεται πρωτίστως ως θετικό για τη χώρα, η Ανάπτυξη μπαίνει στο «παζάρι» με τους θεσμούς για την αποπληρωμή του χρέους, την ανάλυση βιωσιμότητος (DSA) και τα μέτρα ελάφρυνσης που έχουν υποσχεθεί στην Αθήνα από το 2012.

Όπως αναφέρεται στην ακροτελεύτια παράγραφο του ανακοινωθέντος του Eurogroup (που εκφράζει και την θέση του Έλληνα υπουργού Οικονομικών κυρίου Ευκλείδη Τσακαλώτου):
- «τo Eurogroup επιβεβαιώνει την έναρξη των τεχνικών εργασιών του EuroWorking Group σχετικά με τον μηχανισμό προσαρμογής βάσει της ανάπτυξης, εάν χρειαστεί, μετά από την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος, σύμφωνα με τη συμφωνία του Eurogroup της 15ης Ιουνίου 2017».
- «το  Eurogroup καλεί τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα και το ΔΝΤ να λάβουν υπόψη την ολιστική ελληνική στρατηγική ανάπτυξης κατά την έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους (DSA)».

Και στα δύο σημεία κρύβονται «λέξεις - παγίδες» όπως είναι εν προκειμένω -για άλλη μια φορά τα τελευταία 5 χρόνια- το «εάν χρειαστεί» ελάφρυνση του χρέους, αλλά και το «μετά από την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος» που δείχνει πως οι Ευρωπαίοι δεν ξεχνάνε την περίοδο Βαρουφάκη και την βίαιη ανατροπή του 2ου Προγράμματος στήριξης που δεν τέλειωσε ποτέ, λόγω εκλογών. 

Κυρίως όμως, η «παγίδα» κρύβεται στην ανάθεση στην κυβέρνηση της υποχρέωσης να συντάξει «ολιστικό σχέδιο ανάπτυξης» που, στη συνέχεια, θα το κρίνουν και θα το αξιολογήσουν ΕΕ, ΕΚΤ και ΔΝΤ, ως μέρος της έκθεσης βιωσιμότητος του ελληνικού χρέος.

Ουσιαστικά πρόκειται μία ακόμα νέα αξιολόγηση (για μετά το Μνημόνιο) από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς που θα κρίνουν:
- Αν τα μέτρα και οι μεταρρυθμίσεις της κυβέρνησης οδηγούν σε ανάπτυξη ικανή για αποπληρωμή των χρεών. Όπως είπε για το θέμα αυτό και ο κύριος Τσακαλώτος, αν «η ανάπτυξη είναι απογοητευτική» θα χρειαστεί ελάφρυνση χρέους. Συνεπώς η άποψη των δανειστών θα είναι καθοριστική για το εάν οι μεταρρυθμίσεις που θα παρουσιάσει η κυβέρνηση εγγυώνται την Ανάπτυξη, προκειμένου να μην «χρειαστεί» ελάφρυνση.
- Την συμμετοχή  του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα. Ο κύριος Τσακαλώτος ανέφερε πως με βάση το «ολιστικό αναπτυξιακό σχέδιο» που θα παρουσιάσει, θα φανεί αν θα συγκλίνουν οι διαφορετικές απόψεις των ευρωπαίων δανειστών και του ΔΝΤ. Το Ταμείο προεξοφλεί απελπιστικά χαμηλούς ρυθμούς Ανάπτυξης στα επόμενα χρόνια, για αυτό κυβέρνηση και Eurogroup καλούν το ΔΝΤ να βάλει «κάτι παραπάνω» στην Ανάπτυξη, για να συγκλίνει με τους ευρωπαίους εταίρους. Μένει να φανεί αν και ποιον τελικά από τους δανειστές θα ικανοποιήσει το ελληνικό αναπτυξιακό σχέδιο.
- Αν η ελληνική πλευρά θα πάρει μέτρα δικής της «ιδιοκτησίας» στα οποία θα συναινέσουν και θα προσυπογράψουν ασμένως οι δανειστές ώστε να μη χρειαστεί καν προληπτική γραμμή στήριξης, ή και αν το «παζάρι» καθυστερήσει τον «καθαρό διάδρομο για έξοδο από τα μνημόνια» που έχει θέσει ως ύψιστη προτεραιότητα ο Έλληνας υπουργός Οικονομικών κύριος Τσακαλώτος.

«Αδύναμος κρίκος»
Και ενώ ο κύριος Ευκλείδης Τσακαλώτος έσπευσε από τις Βρυξέλλες κάνει ανακοινώσεις για αυτοδύναμη «έξοδο» της χώρας από το Πρόγραμμα «με τις δικές της δυνάμεις», ο πρόεδρος του Eurogroup Μάριο Σεντένο δεν έβγαλε «από το κάδρο» το ενδεχόμενο προληπτικής χρηματοδοτικής γραμμής στήριξης και συνέχειας των μεταρρυθμίσεων, λέγοντας μεν πως «αυτό εξαρτάται από τις ελληνικές αρχές» αλλά τονίζοντας ότι «το πιο σημαντικό είναι οι ελληνικές αρχές να έχουν την κυριότητα του προγράμματος. Γνωρίζουμε από τις εμπειρίες του παρελθόντος πόσο σημαντικό είναι αυτό και σίγουρα θα πάρουμε μια κοινή απόφαση γι 'αυτό στο μέλλον» είπε.

Την ίδια στιγμή, επίσης στις Βρυξέλλες, οι κ.κ. Δραγασάκης, Τσακαλώτος και Χουλιαράκης συναντούσαν τον επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Μάριο Ντράγκι, για να του εξηγήσουν ότι η Ελλάδα δεν θα χρειαστεί πρόγραμμα προληπτικής στήριξης, καθώς εκείνος ήταν που στις 14 Δεκεμβρίου 2017 είχε αφήσει πρώτος ανοικτό το ενδεχόμενο αυτό, λέγοντας πως «εάν η ελληνική οικονομία εμφανίζει αδυναμίες η αντιμετώπιση των οποίων απαιτεί την ύπαρξη ενός προγράμματος, η απόφαση για αυτό θα ληφθεί από την κυβέρνηση».

Αν και όλες οι πλευρές τηρούν «σιγήν ιχθύος» για το τι απάντησε στην ελληνική αντιπροσωπεία ο κύριος Μάριο Ντράγκι, στην πράξη ουδείς παραγνωρίζει ότι παρά την αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας παραμένει 5 βαθμίδες χαμηλότερα από το επίπεδο που θα επέτρεπε στην ΕΚΤ να μην αποσύρει το waiver για τα ελληνικά ομόλογα. Αν χάσουν –ελλείψει προγράμματος μεταρρυθμίσεων- την επιλεξιμότητα που σήμερα έχουν τα ελληνικά ομόλογα από την ΕΚΤ , υπάρχει ο κίνδυνος να γίνει η Ελλάδα «εύκολος στόχος» σε περίπτωση αύξησης επιτοκίων  -φόβο που όλο και περισσότεροι πλέον έχουν καθώς και στην Έκθεση Συμμόρφωσης γίνεται λόγος για «επιτοκιακό κίνδυνο» σε σχέση με τα «τρέχοντα χαμηλά επιτόκια της αγοράς».






Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου