Τους
βασικούς πυλώνες των αλλαγών που προβλέπονται στο τριετές πλάνο του
υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων για την εκπαίδευση,
παρουσίασε νωρίτερα, σήμερα, Τετάρτη, η ηγεσία του υπουργείου, σε
συνέντευξη Τύπου....
«Οι προτάσεις μας δεν είναι προτάσεις διαχείρισης της κρίσης, αλλά προσπάθεια να διαμορφώσουμε τα σχολεία, τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ που μας επιτρέπουν οι σαφείς ενδείξεις μιας -έστω δειλής- αναπτυξιακής πορείας, αφήνοντας πίσω το σχολείο της κρίσης», δήλωσε ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Κώστας Γαβρόγλου.
Ο κ. Γαβρόγλου επανέλαβε τις αλλαγές που έχουν ήδη δρομολογηθεί σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ήδη από την προηγούμενη ηγεσία. «Πρέπει να αναγνωρίσουμε τα σημαντικά πράγματα που έγιναν. Τα εδραιώνουμε, τα βελτιώνουμε και παίρνουμε και νέες πρωτοβουλίες και ρυθμίσεις», είπε χαρακτηριστικά, δίνοντας τον τόνο για την κατεύθυνση με βάση την οποία θα κινηθούν οι αλλαγές στην εκπαίδευση. «Αναμφισβήτητα υπάρχουν πολλά που πρέπει να γίνουν. Αυτά που θα κάνουμε πρώτα, είναι εκείνα που θα εδραιώσουν τα προηγούμενα βήματα», πρόσθεσε.
Το βασικό σημείο αποτελεί η αναμόρφωση του Λυκείου, με την κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων, όπως τις ξέρουμε και τη θέσπιση Εθνικού Απολυτηρίου. Φυσικά, αυτό προϋποθέτει, παράλληλα, τη μεταρρύθμιση του ωρολογίου προγράμματος του Λυκείου. «Πρέπει να το μελετήσουμε πολύ σοβαρά και να εστιάσουμε εκεί τις ριζοσπαστικότερες των μεταρρυθμίσεών μας», τόνισε ο κ. Γαβρόγλου. Έτσι, μέχρι το Μάρτιο, στο υπουργείο προγραμματίζουν την ολοκλήρωση των σχετικών συζητήσεων, ώστε οι μαθητές που θα μπουν στην 1η Λυκείου τον ερχόμενο Σεπτέμβρη, να ξέρουν με τι σύστημα θα δώσουν πανελλαδικές. Αυτό, ωστόσο, δεν σημαίνει απαραίτητα και την εφαρμογή της κατάργησης των πανελλαδικών σε τρία χρόνια. «Δεν βιαζόμαστε. Θα πρέπει να βρεθούν τρόποι και διαδικασίες που θα εξασφαλίσουν το αδιάβλητο των εξετάσεων», υπογράμμισε ο υπουργός, ο οποίος δεν παρέλειψε να απευθύνει πρόσκληση συναίνεσης στις δημοκρατικές πολιτικές δυνάμεις. «Δεν υπάρχει περίπτωση να γίνει κάτι σοβαρό στην εκπαίδευση αν δεν υπάρχει συναίνεση. Συναίνεση δεν σημαίνει ότι συμφωνούμε όλοι. Σημαίνει ότι δημιουργείται ένα πλαίσιο, μέσα στο οποίο μπορεί να συνυπάρχει ο καθένας με τους υπόλοιπους. Είναι θέμα πολιτικής κουλτούρας», είπε.
Επιπλέον, προγραμματίζεται και η σταδιακή επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης στο Λύκειο, αλλά και η αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων, στο πλαίσιο του σχεδιασμού και αποτίμησης των σχολικών μονάδων.
Εξάλλου, τα επόμενα χρόνια, θα δοθεί προτεραιότητα στην επέκταση ενιαίου τύπου Δημοτικού, στην προσθήκη ενός έτους στην προσχολική εκπαίδευση και ενίσχυση του απογευματινού προγράμματος ολοήμερου, όσον αφορά το Δημοτικό. Για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, βασικός άξονας παραμένει ο Ενιαίος Χώρος Εκπαίδευσης και Έρευνας.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ο κ. Γαβρόγλου ενέταξε και την αύξηση δαπανών του υπουργείου στον προϋπολογισμό του 2017 (2,85% επί του ΑΕΠ, από 2,8%). «Για πρώτη φορά τα τελευταία 6 χρόνια, έχουμε αύξηση 5,3% στον προϋπολογισμό», είπε.
Υπενθυμίζεται ότι, κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά, «έκαναν πρεμιέρα» τα νέα ωρολόγια προγράμματα υποχρεωτικής εκπαίδευσης, ο νέος τύπος ΕΠΑΛ, η μείωση εξεταστικού φόρτου στο Γυμνάσιο και η πιλοτική εφαρμογή περιγραφικής αξιολόγησης, τα νέα προγράμματα σπουδών, ο εξορθολογισμός διδακτέας ύλης, ο ενιαίος τύπος Δημοτικού και νηπιαγωγείου, η αναβάθμιση ειδικής αγωγής, η νέα φάση ενισχυτικής διδασκαλίας στο Γυμνάσιο, καθώς επίσης και οι δομές υποδοχής για τους πρόσφυγες.
Πολύ σημαντική, επίσης, χαρακτήρισε ο κ. Γαβρόγλου την εκπόνηση μελέτης για τα οικονομικά της εκπαίδευσης. «Δεν υπάρχει καμία. Πρέπει να δούμε ποιες είναι οι ανάγκες. Η κυβέρνηση δεσμεύεται ότι θα κάνει ό,τι είναι δυνατό για να κλείσει την ψαλίδα ανάμεσα στην τωρινή κατάσταση και εκείνη που θα εξασφαλίζει την ομαλή λειτουργία των σχολείων και των πανεπιστημίων», πρόσθεσε ο υπουργός, επισημαίνοντας ότι τις λεπτομέρειες, θα τις ανακοινώσει ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας.
Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι ο κ. Γαβρόγλου πήρε θέση για το τι μέλλει γενέσθαι με το ΕΣΥΠ, έναν από τους πυλώνες του εθνικού και κοινωνικού διαλόγου, που είχε εκκινήσει επί υπουργίας Νίκου Φίλη, λέγοντας εμμέσως πλην σαφώς ότι θα καταργηθεί.
«Θα πρέπει (σ.σ. το ΕΣΥΠ) να αναμορφωθεί σε ένα φορέα, πιο μικρό, πιο ευέλικτο, όπου θα συζητάει η κοινωνία με τους εκπαιδευτικούς θεσμούς», είπε.
Ακόμη, σχετικά με τους 20.000 διορισμούς στην εκπαίδευση, ο κ. Γαβρόγλου τόνισε ότι για πρώτη φορά υπάρχει γραπτά στο κείμενο της συμφωνίας η ανάγκη για διορισμούς. «Το σύστημα δεν μπορεί να στηρίζεται στο θεσμό των αναπληρωτών. Υπάρχει σχεδιασμός, αλλά χρονοδιάγραμμα δεν μπορεί να υπάρχει, παρά μόνο μετά την ολοκλήρωση των συζητήσεων. Θα υπάρχουν και διορισμοί, λόγω του πλεονασματικού προϋπολογισμού», είπε σχετικά ο υπουργός.
Στη συνέχεια, ο αναπληρωτής υπουργός Έρευνας και Καινοτομίας, Κώστας Φωτάκης, έκανε λόγο για τη λειτουργία του ΕΛΙΔΕΚ (Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας), μέχρι το τέλος του Ιανουαρίου 2017. «Είναι ένας νέος θεσμός που θα συνεισφέρει στην καλλιέργεια μιας νέας επιστημονικής κουλτούρας και στην ανάδειξη του δυναμικού που υπάρχει» επεσήμανε.
Ακόμη, ο υφυπουργός, Κώστας Ζουράρις, αρμόδιος για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση, δήλωσε ότι θα ανακοινωθούν στο μέλλον ενέργειες που θα στοχεύουν στο να αποκτήσουν οι μαθητές, αλλά και η κοινωνία, «συνείδηση ότι η ελληνική γλώσσα είναι υπό απειλή». «Η ελληνική εκπαίδευση πάσχει από μια συρρίκνωση, παρακμή και εκφυλισμό της γλώσσας», παρατήρησε.
Τέλος, από την πλευρά του, ο υφυπουργός, Δημήτρης Μπαξεβανάκης, αρμόδιος για την επαγγελματική εκπαίδευση, ανέφερε: «Όραμά μας είναι η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση και πιο συγκεκριμένα τα ΕΠΑΛ, από μια επιλογή ανάγκης, να μετατραπούν σε συνειδητή επιλογή». Έτσι, τους επόμενους μήνες θα λειτουργήσουν τμήματα μεταλυκειακού έτους μαθητείας για τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ, βάσει προγράμματος σπουδών, με πληρωμή και ασφάλιση των μαθητευόμενων. Ακόμη, οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ θα έχουν τη δυνατότητα να εισάγονται και στα πανεπιστήμια.
ΑΠΕ
«Οι προτάσεις μας δεν είναι προτάσεις διαχείρισης της κρίσης, αλλά προσπάθεια να διαμορφώσουμε τα σχολεία, τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ που μας επιτρέπουν οι σαφείς ενδείξεις μιας -έστω δειλής- αναπτυξιακής πορείας, αφήνοντας πίσω το σχολείο της κρίσης», δήλωσε ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Κώστας Γαβρόγλου.
Ο κ. Γαβρόγλου επανέλαβε τις αλλαγές που έχουν ήδη δρομολογηθεί σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ήδη από την προηγούμενη ηγεσία. «Πρέπει να αναγνωρίσουμε τα σημαντικά πράγματα που έγιναν. Τα εδραιώνουμε, τα βελτιώνουμε και παίρνουμε και νέες πρωτοβουλίες και ρυθμίσεις», είπε χαρακτηριστικά, δίνοντας τον τόνο για την κατεύθυνση με βάση την οποία θα κινηθούν οι αλλαγές στην εκπαίδευση. «Αναμφισβήτητα υπάρχουν πολλά που πρέπει να γίνουν. Αυτά που θα κάνουμε πρώτα, είναι εκείνα που θα εδραιώσουν τα προηγούμενα βήματα», πρόσθεσε.
Το βασικό σημείο αποτελεί η αναμόρφωση του Λυκείου, με την κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων, όπως τις ξέρουμε και τη θέσπιση Εθνικού Απολυτηρίου. Φυσικά, αυτό προϋποθέτει, παράλληλα, τη μεταρρύθμιση του ωρολογίου προγράμματος του Λυκείου. «Πρέπει να το μελετήσουμε πολύ σοβαρά και να εστιάσουμε εκεί τις ριζοσπαστικότερες των μεταρρυθμίσεών μας», τόνισε ο κ. Γαβρόγλου. Έτσι, μέχρι το Μάρτιο, στο υπουργείο προγραμματίζουν την ολοκλήρωση των σχετικών συζητήσεων, ώστε οι μαθητές που θα μπουν στην 1η Λυκείου τον ερχόμενο Σεπτέμβρη, να ξέρουν με τι σύστημα θα δώσουν πανελλαδικές. Αυτό, ωστόσο, δεν σημαίνει απαραίτητα και την εφαρμογή της κατάργησης των πανελλαδικών σε τρία χρόνια. «Δεν βιαζόμαστε. Θα πρέπει να βρεθούν τρόποι και διαδικασίες που θα εξασφαλίσουν το αδιάβλητο των εξετάσεων», υπογράμμισε ο υπουργός, ο οποίος δεν παρέλειψε να απευθύνει πρόσκληση συναίνεσης στις δημοκρατικές πολιτικές δυνάμεις. «Δεν υπάρχει περίπτωση να γίνει κάτι σοβαρό στην εκπαίδευση αν δεν υπάρχει συναίνεση. Συναίνεση δεν σημαίνει ότι συμφωνούμε όλοι. Σημαίνει ότι δημιουργείται ένα πλαίσιο, μέσα στο οποίο μπορεί να συνυπάρχει ο καθένας με τους υπόλοιπους. Είναι θέμα πολιτικής κουλτούρας», είπε.
Επιπλέον, προγραμματίζεται και η σταδιακή επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης στο Λύκειο, αλλά και η αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων, στο πλαίσιο του σχεδιασμού και αποτίμησης των σχολικών μονάδων.
Εξάλλου, τα επόμενα χρόνια, θα δοθεί προτεραιότητα στην επέκταση ενιαίου τύπου Δημοτικού, στην προσθήκη ενός έτους στην προσχολική εκπαίδευση και ενίσχυση του απογευματινού προγράμματος ολοήμερου, όσον αφορά το Δημοτικό. Για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, βασικός άξονας παραμένει ο Ενιαίος Χώρος Εκπαίδευσης και Έρευνας.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ο κ. Γαβρόγλου ενέταξε και την αύξηση δαπανών του υπουργείου στον προϋπολογισμό του 2017 (2,85% επί του ΑΕΠ, από 2,8%). «Για πρώτη φορά τα τελευταία 6 χρόνια, έχουμε αύξηση 5,3% στον προϋπολογισμό», είπε.
Υπενθυμίζεται ότι, κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά, «έκαναν πρεμιέρα» τα νέα ωρολόγια προγράμματα υποχρεωτικής εκπαίδευσης, ο νέος τύπος ΕΠΑΛ, η μείωση εξεταστικού φόρτου στο Γυμνάσιο και η πιλοτική εφαρμογή περιγραφικής αξιολόγησης, τα νέα προγράμματα σπουδών, ο εξορθολογισμός διδακτέας ύλης, ο ενιαίος τύπος Δημοτικού και νηπιαγωγείου, η αναβάθμιση ειδικής αγωγής, η νέα φάση ενισχυτικής διδασκαλίας στο Γυμνάσιο, καθώς επίσης και οι δομές υποδοχής για τους πρόσφυγες.
Πολύ σημαντική, επίσης, χαρακτήρισε ο κ. Γαβρόγλου την εκπόνηση μελέτης για τα οικονομικά της εκπαίδευσης. «Δεν υπάρχει καμία. Πρέπει να δούμε ποιες είναι οι ανάγκες. Η κυβέρνηση δεσμεύεται ότι θα κάνει ό,τι είναι δυνατό για να κλείσει την ψαλίδα ανάμεσα στην τωρινή κατάσταση και εκείνη που θα εξασφαλίζει την ομαλή λειτουργία των σχολείων και των πανεπιστημίων», πρόσθεσε ο υπουργός, επισημαίνοντας ότι τις λεπτομέρειες, θα τις ανακοινώσει ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας.
Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι ο κ. Γαβρόγλου πήρε θέση για το τι μέλλει γενέσθαι με το ΕΣΥΠ, έναν από τους πυλώνες του εθνικού και κοινωνικού διαλόγου, που είχε εκκινήσει επί υπουργίας Νίκου Φίλη, λέγοντας εμμέσως πλην σαφώς ότι θα καταργηθεί.
«Θα πρέπει (σ.σ. το ΕΣΥΠ) να αναμορφωθεί σε ένα φορέα, πιο μικρό, πιο ευέλικτο, όπου θα συζητάει η κοινωνία με τους εκπαιδευτικούς θεσμούς», είπε.
Ακόμη, σχετικά με τους 20.000 διορισμούς στην εκπαίδευση, ο κ. Γαβρόγλου τόνισε ότι για πρώτη φορά υπάρχει γραπτά στο κείμενο της συμφωνίας η ανάγκη για διορισμούς. «Το σύστημα δεν μπορεί να στηρίζεται στο θεσμό των αναπληρωτών. Υπάρχει σχεδιασμός, αλλά χρονοδιάγραμμα δεν μπορεί να υπάρχει, παρά μόνο μετά την ολοκλήρωση των συζητήσεων. Θα υπάρχουν και διορισμοί, λόγω του πλεονασματικού προϋπολογισμού», είπε σχετικά ο υπουργός.
Στη συνέχεια, ο αναπληρωτής υπουργός Έρευνας και Καινοτομίας, Κώστας Φωτάκης, έκανε λόγο για τη λειτουργία του ΕΛΙΔΕΚ (Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας), μέχρι το τέλος του Ιανουαρίου 2017. «Είναι ένας νέος θεσμός που θα συνεισφέρει στην καλλιέργεια μιας νέας επιστημονικής κουλτούρας και στην ανάδειξη του δυναμικού που υπάρχει» επεσήμανε.
Ακόμη, ο υφυπουργός, Κώστας Ζουράρις, αρμόδιος για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση, δήλωσε ότι θα ανακοινωθούν στο μέλλον ενέργειες που θα στοχεύουν στο να αποκτήσουν οι μαθητές, αλλά και η κοινωνία, «συνείδηση ότι η ελληνική γλώσσα είναι υπό απειλή». «Η ελληνική εκπαίδευση πάσχει από μια συρρίκνωση, παρακμή και εκφυλισμό της γλώσσας», παρατήρησε.
Τέλος, από την πλευρά του, ο υφυπουργός, Δημήτρης Μπαξεβανάκης, αρμόδιος για την επαγγελματική εκπαίδευση, ανέφερε: «Όραμά μας είναι η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση και πιο συγκεκριμένα τα ΕΠΑΛ, από μια επιλογή ανάγκης, να μετατραπούν σε συνειδητή επιλογή». Έτσι, τους επόμενους μήνες θα λειτουργήσουν τμήματα μεταλυκειακού έτους μαθητείας για τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ, βάσει προγράμματος σπουδών, με πληρωμή και ασφάλιση των μαθητευόμενων. Ακόμη, οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ θα έχουν τη δυνατότητα να εισάγονται και στα πανεπιστήμια.
ΑΠΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου