Google+ To Φανάρι : Μας κλέβουν στις αντλίες και το κράτος απλώς κοιτάζει

Τρίτη 11 Οκτωβρίου 2016

Μας κλέβουν στις αντλίες και το κράτος απλώς κοιτάζει

Μία στις έξι αντλίες (14,5%) παραδίδει λιγότερο καύσιμο από αυτό που πληρώνουν οι πελάτες - Πόσα χάνουν οι οδηγοί σε κάθε γέμισμα!
 Γιατί η κυβέρνηση δεν "κυνηγάει" τα 200 - 300 εκατ. ευρώ τον χρόνο από τη λαθραία διακίνηση καυσίμων; Είναι σαν να βγάζει κάθε χρόνο σε δημοπρασία τις τηλεοπτικές άδειες και να βρίσκει πάντα υπερθεματιστές να πληρώνουν τα λεφτά που πλήρωσαν φέτος...

Θοδωρής Παναγούλης
 Όσοι έχουν το κουράγιο να παίρνουν στα σοβαρά τις προεκλογικές εξαγγελίες και τις προγραμματικές δηλώσεις που κάνουν οι νέες κυβερνήσεις στη Βουλή, θα θυμούνται ίσως ότι η τωρινή κυβέρνηση είχε δεσμευθεί να πατάξει τη λαθρεμπορία στον τομέα των καυσίμων, υπολογίζοντας μάλιστα ότι θα εξασφαλίσει έτσι διαφυγόντα έσοδα μέχρι και 2,5 δις. ευρώ (!) το χρόνο, με βάση τη σχετική μελέτη του πρώην αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών και νυν Εξωτερικών Δημήτρη  Μάρδα.
Η αγορά και εκείνοι που γνωρίζουν το χώρο δεν ενστερνίστηκαν ποτέ τους υπολογισμούς και τα νούμερα αυτά (μια ρεαλιστική εκτίμηση του Συνδέσμου των εταιρειών Πετρελαιοειδών κάνει λόγο για 250 – 300 εκατ. το χρόνο), ωστόσο είναι κοινός τόπος ότι το λαθρεμπόριο υπάρχει και αποτελεί καρκίνωμα όχι μόνον για τα έσοδα του κράτους, αλλά και για την ομαλή λειτουργία της αγοράς: Όποιος λειτουργεί εντός των πλαισίων του νόμου πιέζεται αφόρητα από τον αθέμιτο ανταγωνισμό εκείνων που εξασφαλίζουν παράνομα κέρδη, με αποτέλεσμα να κλείνουν υγιείς επιχειρήσεις και να μένουν όσες ειδικεύονται στις λαθροχειρίες.
Ας μην είναι λοιπόν 2,5 δις. τα χρήματα που θα βάλει στο ταμείο ο κ. Αλεξιάδης αν καταπολεμήσει τη λαθραία διακίνηση. Γιατί δεν «κυνηγάει» τα 250 – 300 εκατ. το χρόνο; Είναι λίγα; Είναι σαν να βγάζει κάθε χρόνο σε δημοπρασία τις τηλεοπτικές άδειες και να βρίσκει πάντα υπερθεματιστές να πληρώνουν τα λεφτά που πλήρωσαν φέτος...
Το απολύτως εξοργιστικό είναι ότι τα βήματα για να λειτουργήσει ένα φερέγγυο σύστημα ελέγχου έχουν από παλιά σχεδιαστεί, κάποια έχουν ήδη γίνει, αλλά εκείνα που μένουν «κουτσά» ή μετέωρα δεν επιτρέπουν την παραμικρή αποτελεσματικότητα.
Για να γίνει κατανοητός ο τραγέλαφος, αρκεί να αναφερθεί ότι σήμερα έχουν εγκατασταθεί συστήματα ελέγχου εισροών - εκροών όγκου καυσίμων στα περισσότερα σημεία διακίνησης και συγκεκριμένα στο 99% των πρατηρίων. Για να εγκατασταθούν τα συστήματα αυτά, οι εταιρείες έχουν πληρώσει περίπου 90 εκατ. ευρώ. Κι όμως, οι αποκλίσεις που καταγράφονται από τα συστήματα ελέγχου δεν αξιοποιούνται καθόλου, αφού η αρμόδια Γενική Γραμματεία δεν έχει τον τρόπο να κάνει επεξεργασία και αξιοποίηση των στοιχείων που φτάνουν σε αυτήν.
Επιπλέον, το σύστημα εισροών – εκροών δεν λειτουργεί στις φορολογικές αποθήκες των εταιρειών αν και έχει εγκατασταθεί από το Μάιο του 2016.
Αλλά και αν καταστεί εφικτό κάποια στιγμή να γίνεται επεξεργασία των στοιχείων – που ήδη αποστέλλονται - από το Υπουργείο Οικονομικών, και πάλι το σύστημα διακίνησης θα μείνει με ορθάνοιχτα «παράθυρα», εάν δεν συμπληρωθεί το θεσμικό πλαίσιο: Εκκρεμεί η έκδοση ΚΥΑ για μαρίνες, εργοτάξια, χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων, ΚΤΕΛ και ελεύθερες αποθήκες καυσίμων, όπως επίσης – και πολύ σημαντικό - για τις προδιαγραφές και τη διαδικασία εγκατάστασης GPS στα βυτιοφόρα, ώστε να παρακολουθούνται on time οι ποσότητες που φεύγουν από τα διυλιστήρια.
Κυρίως όμως, όπως βεβαιώνουν όσοι δραστηριοποιούνται στο χώρο και έχουν γνώση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του, τίποτα δεν πρόκειται να γίνει εάν δεν βγούν στους δρόμους τα κλιμάκια ελέγχου που θα δώσουν το μήνυμα ότι το κράτος είναι παρόν.
Οι κινήσεις αυτές δεν αποτελούν κάποια κρυφή συνταγή που αγνοούν οι έχοντες την κυβερνητική ευθύνη για τον τομέα. Είναι, αντίθετα, οι μονότονα επαναλαμβανόμενες προτάσεις των φορέων του κλάδου. Προς τι λοιπόν η καθυστέρηση; Κι αν για άλλες «μεγάλες» πολιτικές μας εμποδίζουν τα μνημόνια των δανειστών ή κάποια ιδεολογική δυσανεξία σε επιβαλλόμενες μεταρρυθμίσεις, εδώ τι μας κωλύει;
*Ο Θοδωρής Παναγούλης είναι δημοσιογράφος.

 Μία στις έξι αντλίες (14,5%) παραδίδει λιγότερο καύσιμο από αυτό που πληρώνουν οι πελάτες - Πόσα χάνουν οι οδηγοί σε κάθε γέμισμα!

Μέχρι και 9,5% στην ποσότητα των καυσίμων που βάζουν οι καταναλωτές στα αυτοκίνητά τους κλέβουν ορισμένα βενιζινάδικα, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε το Πολυτεχνείο σε 150 πρατήρια της Αττικής και η οποία παρουσιάστηκε σε εκδήλωση του Συνδέσμου των Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα, μία στις έξι αντλίες (14,5%) παραδίδει λιγότερο καύσιμο από αυτό που πληρώνουν οι πελάτες.

Για παράδειγμα, ένας οδηγός που πλήρωσε 50 ευρώ για να βάλει στο αυτοκίνητό του 34,65 λίτρα (με μια μέση τιμή 1,443 ευρώ/λίτρο), εάν βρέθηκε σε βενζινάδικο με προβληματική αντλία, στο σενάριο απόκλισης του 9,5%, το ντεπόζιτό του γέμισε μόλις με 31,36 λίτρα. «Εκλάπη» δηλαδή ποσό ύψους 4,75 ευρώ.

Η έρευνα έγινε σε 150 πρατήρια στην Αττική με τη χρήση μυστικού αυτοκινήτου, ειδικά διασκευασμένου ώστε να μετράται εκ των υστέρων η πραγματική, ποσότητα που παρελήφθη στο ρεζερβουάρ. Σύμφωνα με τη νομοθεσία, υπενθυμίζεται , είναι ανεκτές οι αποκλίσεις μέχρι 0,5 %. Οι παραβάσεις σύμφωνα με τα αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν εντοπίζονται στα πρατήρια με χαμηλές τιμές ενώ τα δυο μεγαλύτερα ποσοστά αποκλίσεων εντοπίστηκαν σε πρατήρια της ίδιας εταιρίας.

Όπως τονίστηκε στην εκδήλωση όλες οι αποκλίσεις καταγράφονται από τα συστήματα ελέγχου εισροών - εκροών όγκου καυσίμων τα όποια έχουν εγκατασταθεί στα περισσότερα σημεία διακίνησης αλλά δεν είναι λειτουργικά παρά τα βήματα που έχουν γίνει το τελευταίο διάστημα, καθώς εκκρεμεί η συμπλήρωση του θεσμικού πλαισίου.

Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε ο πρόεδρος του Συνδέσμου κ. Γιάννης Αληγιζάκης ενώ το σύστημα έχει εγκατασταθεί στο 99% των πρατηρίων με κόστος 90 εκατ. ευρώ, δεν γίνεται επεξεργασία και αξιοποίηση των στοιχείων ενώ δεν έχουν πιστοποιηθεί τα λογισμικά των συστημάτων. Επιπλέον:

-Το σύστημα δεν λειτουργεί στις φορολογικές αποθήκες αν και έχει εγκατασταθεί από το Μάιο του 2016.
-Εκκρεμούν οι αποφάσεις για τους σταθμούς αεροπορικών καυσίμων καθώς η ισχύουσα απόφαση είναι ανεφάρμοστη.
-Εκκρεμεί η έκδοση ΚΥΑ για μαρίνες, εργοτάξια, χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων ΚΤΕΛ και ελεύθερες αποθήκες καυσίμων, όπως επίσης για τις προδιαγραφές και τη διαδικασία εγκατάστασης GPS στα βυτιοφόρα.
-Συνολικά σύμφωνα με τον κ. Αληγιζάκη οι απώλειες εσόδων από το λαθρεμπόριο καυσίμων εκτιμώνται σε 250-300 εκατ. Ευρώ το χρόνο.

Ο ΣΕΕΠΕ ζήτησε να επανεξεταστεί η φορολογία στα καύσιμα υποστηρίζοντας ότι οποιαδήποτε νέα αύξηση φόρων, όπως αυτές που έχουν εξαγγελθεί, δεν θα φέρουν αποτέλεσμα λόγω της μείωσης της κατανάλωσης και της επιδείνωσης της παραβατικότητας στην αγορά καυσίμων. Επίσης, εντατικοποίηση των ελέγχων και συμπλήρωση του θεσμικού πλαισίου για τα συστήματα εισροών - εκροών.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου η κατανάλωση καυσίμων από το 2009 βρίσκεται σε ελευθέρωση πτώση και ξεπερνά σωρευτικά το 40% ενώ πτώση προβλέπεται και για εφέτος.
  Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου