Ζήτημα χρόνου αποτελεί η χρεοκοπία των
αστικών συγκοινωνιών εάν δεν προχωρήσει άμεσα το σχέδιο αναδιάρθρωσης
του ΟΑΣΑ, του ομίλου με θυγατρικές την ΣΤΑΣΥ (μετρό, ηλεκτρικός
σιδηρόδρομος, τραμ) και την ΟΣΥ (λεωφορεία, τρόλεϊ)....
Αυτό αποκαλύπτει
στο Capital.gr o απερχόμενος πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου
Γρηγόρης Δημητριάδης τον οποίο ο υπουργός Υποδομών είχε χαρακτηρίσει,
τέλη Αυγούστου, "πρόθυμο που έσπευσε να δώσει τις προτάσεις του στην
τρόικα”.Σε κάθε περίπτωση, παράγοντες της αγοράς αναγνωρίζουν στο κ. Δημητριάδη το γεγονός ότι μέσα σε μία διετία "νοικοκύρεψε” τις αστικές συγκοινωνίες, διατήρησε τις θέσεις εργασίες και μείωσε τα εισιτήρια. Από την άλλη πλευρά, ο Χρήστος Σπίρτζης φαίνεται να χρεώνεται την επιδείνωση των επιδόσεων στις αστικές συγκοινωνίες και την απειλή τους, εάν όχι με πτώχευση, με ιδιωτικοποίηση.
Λουκέτο ή ιδιωτικοποίηση
"Εάν το σχέδιο αναδιάρθρωσης, που ήδη υλοποιείται με καθυστέρηση, δεν προχωρήσει, οι αστικές συγκοινωνίες δεν θα παραμείνουν δημόσιες. Και δεν πρόκειται να προσελκύσουν κάποια μεγάλη εταιρεία που θα υλοποιούσε ένα μακρόπνοο επενδυτικό σχέδιο, καθώς το πιο πιθανό είναι να προσελκυσθούν ιδιώτες με στόχο την κρατική επιδότηση” ή γραμμές φιλέτο” σημειώνει ο κ. Δημητριάδης.
Το πολυσέλιδο κείμενο της αναδιάρθρωσης του ΟΑΣΑ αποτελεί, πλέον, νόμο του κράτους, ωστόσο, τίποτα από όσα προβλέπει δεν έχει υλοποιηθεί.
Ο κ. Δημητριάδης εξηγεί ότι για το 2016 ο ΟΑΣΑ θα χρειαστεί κεφάλαια ύψους 100 εκατ. ευρώ που θα είναι επιπρόσθετα της ετήσιας επιχορήγησης, ενώ σύμφωνα με όσα περιγράφει ο ίδιος στην επιστολή παραίτησής του το 2015 ο οργανισμός είχε σοβαρές απώλειες κεφαλαίων και αναλυτικά:
- η επιδότηση συρρικνώθηκε κατά 14 εκατ. ευρώ, μείωση την οποία ήταν σε θέση να απορροφήσει ο ΟΑΣΑ
- υπάρχουν απώλειες 1-2 εκατ. ευρώ το μήνα από την αύξηση του ΦΠΑ σε 13% από 23%, καθώς ο όμιλος αποδίδει το ΦΠΑ, χωρίς να το έχει προσαρμόσει στα εισιτήρια.
- θα μπορούσε να απορροφήσει την μεταβολή του ΦΠΑ, εάν ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης δεν αποφάσιζε τη δωρεάν μετακίνηση για δύο εβδομάδες τον Ιούλιο του 2015 λόγω του δημοψηφίσματος που προκάλεσε απώλεια εσόδων 9,5 εκατ. ευρώ. Εάν το "φέσι” από τα υπουργεία δεν αυξανόταν κατά 20,5 εκατ. ευρώ σε σχέση με πέρυσι, εάν δεν υπήρχαν μηνιαίες απώλειες εσόδων της τάξης των 3 εκατ. ευρώ λόγω της οριζόντιας δωρεάν μετακίνησης ανέργων και εάν η εισιτηριοδιαφυγή δεν εκτοξευόταν μετά την κατάργηση των εθελοντών ελεγκτών του ΟΣΥ. Σήμερα έχουν απομείνει 25 ελεγκτές για ένα δίκτυο 272 γραμμών με πάνω από 12.000 δρομολόγια ημερησίως.
"Τα οριζόντια μέτρα της δωρεάν μετακίνησης λόγω δημοψηφίσματος και λόγω της οριζόντιας δωρεάν μετακίνησης ανέργων αποτελούν πολιτικές αποφάσεις, οι οποίες, όμως, δεν συνοδεύθηκαν από την υλοποίηση των δεσμεύσεων για την αποζημίωση του ομίλου. Είμαστε υπέρ της δημιουργίας ειδικής πολιτικής για την μετακίνηση των ανέργων. Ωστόσο, σήμερα γίνεται κατάχρηση του μέτρου αυτού το οποίο δεν είναι στοχευμένο και δίκαιο: χιλιάδες νοικοκυρές και φοιτητές εγγράφονται στον ΟΑΕΔ για να αποκτήσουν δικαίωμα σε δωρεάν μετακινήσεις”.
"Κλείδωσε” η αύξηση των τιμών
Όλα αυτά όταν όπως έχει...διαβεβαιώσει ο υπουργός Χρ.Σπίρτζης η αύξηση των εισιτηρίων είναι επιβεβλημένη.
"Όταν δεν υπάρχει οργανωμένο δίκτυων
ελεγκτών, η αύξηση των τιμών είναι δίχως αποτέλεσμα. Το 2011 όταν
μειώσαμε τις τιμές δεν υπήρξε τους πρώτους μήνες μείωση των εσόδων.
Αντίθετα, αυξήθηκαν οι επιβάτες, όπως και η ζήτηση για κάρτες αξίας 15
ευρώ. Το Σεπτέμβριο 2013 τα έσοδα του Ομίλου ήταν 19,5 εκατ. ευρώ, και
τον ίδιο μήνα του 2014, όταν μειώσαμε τις τιμές, τα έσοδα παρέμειναν
περίπου ίδια, στα 19,8 εκατ. Αντίθετα, τον Σεπτέμβριο 2015 υποχώρησαν σε
17 εκατ. ευρώ, παρότι οι τιμές ήταν οι ίδιες με τον περυσινό αντίστοιχο
μήνα. Και βέβαια, πλέον, αποδίδουμε ΦΠΑ 23% αντί για 13%".
Την ίδια στιγμή, σε ιδιαίτερα κακή κατάσταση είναι ο στόλος του ΟΑΣΑ, καθώς ελλείψει χρημάτων είναι αδύνατη η συντήρησή με αποτέλεσμα, σε καθημερινή βάση, τα οχήματα να ακινητοποιούνται.
Ο πόλεμος του Σπίρτζη
Όσο ο κ. Δημητριάδης βρισκόταν στο τιμόνι του ΟΑΣΑ είχε δεχτεί πυρά από τον υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη.
"Η σχέση μας ήταν ανύπαρκτη. Είχαμε απευθυνθεί εξ' αρχής στον ίδιο για να θεμελιώσουμε μία συνεννόηση και συνεργασία για τρέχοντα θέματα. Δεν υπήρξε καμία επικοινωνία ούτε με εμένα αλλά ούτε και με τους επικεφαλής των θυγατρικών εταιρειών ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ. Δεν δέχθηκε ούτε τις εισηγήσεις μας για τρέχοντα θέματα. Επομένως, δεν θα μπορούσα να χαρακτηρίσω το είδος της σχέσης μας, αφού υπήρξε ανύπαρκτη. Την πρώτη φορά που ο κ. Σπίρτζης ζήτησε την παραίτησή μου, του την υπέβαλα αμέσως” σημειώνει.
Την ίδια στιγμή, σε ιδιαίτερα κακή κατάσταση είναι ο στόλος του ΟΑΣΑ, καθώς ελλείψει χρημάτων είναι αδύνατη η συντήρησή με αποτέλεσμα, σε καθημερινή βάση, τα οχήματα να ακινητοποιούνται.
Ο πόλεμος του Σπίρτζη
Όσο ο κ. Δημητριάδης βρισκόταν στο τιμόνι του ΟΑΣΑ είχε δεχτεί πυρά από τον υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη.
"Η σχέση μας ήταν ανύπαρκτη. Είχαμε απευθυνθεί εξ' αρχής στον ίδιο για να θεμελιώσουμε μία συνεννόηση και συνεργασία για τρέχοντα θέματα. Δεν υπήρξε καμία επικοινωνία ούτε με εμένα αλλά ούτε και με τους επικεφαλής των θυγατρικών εταιρειών ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ. Δεν δέχθηκε ούτε τις εισηγήσεις μας για τρέχοντα θέματα. Επομένως, δεν θα μπορούσα να χαρακτηρίσω το είδος της σχέσης μας, αφού υπήρξε ανύπαρκτη. Την πρώτη φορά που ο κ. Σπίρτζης ζήτησε την παραίτησή μου, του την υπέβαλα αμέσως” σημειώνει.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου