Του Χάρη Φλουδόπουλου
Η κοινοποίηση αιτιάσεων που θα αποστείλει στην Gazprom η Ε.Ε. Ανταγωνισμού για εικαζόμενη κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης σε αγορές της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης στηρίζεται στα προκαταρκτικά πορίσματα της έρευνας που πραγματοποιήθηκε και η οποία εντόπισε τρεις καταχρηστικές στρατηγικές που εφαρμόζει η ρωσική εταιρεία:
1) Την επιβολή εδαφικών περιορισμών στις συμφωνίες προμήθειας (απαγορεύσεις εξαγωγής, ρήτρες προορισμού για χρήση φα σε συγκεκριμένες περιοχές)
2) Την αθέμιτη τιμολογιακή πολιτική που βασίζεται στη φόρμουλα διασύνδεσης με τις τιμές του πετρελαίου
3) Ανάληψη άσχετων με τον εφοδιασμό δεσμεύσεων από τους χονδρεμπόρους όσον αφορά την υποδομή μεταφοράς φυσικού αερίου. Για παράδειγμα προϋπόθεση για την προμήθεια φυσικού αερίου ήταν επενδύσεις σε έργο κατασκευής αγωγού από την Gazprom ή η αποδοχή της ενίσχυσης του βαθμού ελέγχου – δέσμευσης των αγωγών από την Gazprom.
Δηλαδή τα ευρήματα μετά τις πολύμηνες έρευνες της Κομισιόν, είναι σαφές ότι δημιουργούν τεράστιο πρόβλημα στη στρατηγική που γνωστοποιήθηκε από την ελληνική και τη ρωσική πλευρά για τον ελληνικό αγωγό “Greek Stream”. Από τις ανακοινώσεις της Κομισιόν γίνεται σαφές ότι είναι ασύμβατο και αντικειμενικά ανέφικτο ο Greek Stream να κατασκευαστεί με βάση το ευρωπαϊκό δίκαιο, όπως άφησαν να εννοηθεί προχθές ο επικεφαλής της ρωσικής εταιρείας Α. Μίλερ και ο Π. Λαφαζάνης, δηλαδή λαμβάνοντας ειδική εξαίρεση στην πρόσβαση τρίτων. Ακόμη και στην περίπτωση του αγωγού TAP που επικαλέστηκε χθες ο έλληνας υπουργός, υπάρχουν διαφορετικές συνθήκες και όροι και η εξαίρεση που έχει χορηγηθεί είναι μερική και πρόκειται για ένα εντελώς διαφορετικό έργο.
Για να γίνει καλύτερα αντιληπτή η «κατηγορία» της Κομισιόν σε βάρος της ρωσικής εταιρείας, εκείνο που υποστηρίζεται είναι ότι η Gazprom κάνει κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης επιβάλλοντας εδαφικούς περιορισμούς και ρήτρες προορισμού στο αέριο που πουλάει σε τρίτους προμηθευτές, εμποδίζοντας να υπάρξει ανταγωνισμός. Πως το κάνει αυτό; Ελέγχοντας τις υποδομές φυσικού αερίου αφού τα συμβόλαιά της συνοδεύονται με την κατασκευή αγωγών, οι οποίοι ελέγχονται από την Gazprom. Ένας δεύτερος τρόπος, όπως συμβαίνει στην περίπτωση της γειτονικής Βουλγαρίας είναι με τη δέσμευση της χωρητικότητας του δικτύου του φυσικού αερίου ώστε να μην υπάρχει η δυνατότητα διέλευσης αερίου από τρίτους προμηθευτές.
Δηλαδή σύμφωνα με την ισχυρή υπόθεση της Κομισιόν, οι μονοπωλιακές πρακτικές της Gazprom στηρίζονται ακριβώς στον έλεγχο των δικτύων: εμποδίζει τις διασυνοριακές ροές αερίου, επιβάλει αδικαιολόγητα υψηλές τιμές και αποσπά δεσμεύσεις με αντάλλαγμα αέριο για τον έλεγχο των αγωγών.
Στο σημείο αυτό πρέπει να υπογραμμιστεί ότι από την πλευρά της Gazprom, όπως αναφέρεται και σε σχετική ανακοίνωση, θεωρεί τις αιτιάσεις της ΕΕ αβάσιμες και αναφέρει ότι το στάδιο στο οποίο βρίσκεται η υπόθεση είναι ένα από τα πολλά στο πλαίσιο της εν εξελίξει αντιμονοπωλιακής έρευνας και δε συνεπάγεται ότι η Gazprom έχει κηρυχθεί ένοχη για την παραβίαση των προβλέψεων του ευρωπαϊκού νόμου. Η ρωσική εταιρεία επαναλαμβάνει ότι σέβεται τη διεθνή και τις εθνικές νομοθεσίες στις χώρες που λειτουργεί και θεωρεί ότι οι επιχειρηματικές πρακτικές της, περιλαμβανομένης της τιμολόγησης, συμμορφώνονται πλήρως με τα στάνταρ που παρατηρούνται και σε άλλους παραγωγούς και εξαγωγείς αερίου.
Ένα βάσιμο ερωτηματικό που προκύπτει από την υπόθεση, είναι γιατί στην έρευνα δεν περιελήφθη η Ελλάδα, παρά το γεγονός ότι και στη δική μας αγορά ισχύουν όλες οι προϋποθέσεις που αναφέρονται στην τεκμηρίωση της Κομισιόν. Είναι σαφές δηλαδή ότι πρόκειται για ανεπάρκεια ή παράλειψη των προηγούμενων κυβερνήσεων.
Όπως σαφές είναι ότι με την Ευρώπη να έχει διαπιστώσει μετά από έρευνα ότι η Gazprom χρησιμοποιεί τους αγωγούς και τα συμβόλαιά της για να υπερτιμολογεί το αέριο σε ευρωπαϊκές αγορές, είναι πρακτικά αδύνατο να εγκριθεί και να αδειοδοτηθεί ο αγωγός Greek Stream με βάση το δίκαιο της ΕΕ. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο με αποδοχή από την πλευρά της Gazprom του τρίτου ενεργειακού πακέτου, κάτι που δεν έγινε στην περίπτωση του South Stream με αποτέλεσμα να ναυαγήσει ο αγωγός. Άλλος δρόμος δεν υπάρχει, όπως αποδείχθηκε και χθες...
Πηγή
Η κοινοποίηση αιτιάσεων που θα αποστείλει στην Gazprom η Ε.Ε. Ανταγωνισμού για εικαζόμενη κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης σε αγορές της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης στηρίζεται στα προκαταρκτικά πορίσματα της έρευνας που πραγματοποιήθηκε και η οποία εντόπισε τρεις καταχρηστικές στρατηγικές που εφαρμόζει η ρωσική εταιρεία:
1) Την επιβολή εδαφικών περιορισμών στις συμφωνίες προμήθειας (απαγορεύσεις εξαγωγής, ρήτρες προορισμού για χρήση φα σε συγκεκριμένες περιοχές)
2) Την αθέμιτη τιμολογιακή πολιτική που βασίζεται στη φόρμουλα διασύνδεσης με τις τιμές του πετρελαίου
3) Ανάληψη άσχετων με τον εφοδιασμό δεσμεύσεων από τους χονδρεμπόρους όσον αφορά την υποδομή μεταφοράς φυσικού αερίου. Για παράδειγμα προϋπόθεση για την προμήθεια φυσικού αερίου ήταν επενδύσεις σε έργο κατασκευής αγωγού από την Gazprom ή η αποδοχή της ενίσχυσης του βαθμού ελέγχου – δέσμευσης των αγωγών από την Gazprom.
Δηλαδή τα ευρήματα μετά τις πολύμηνες έρευνες της Κομισιόν, είναι σαφές ότι δημιουργούν τεράστιο πρόβλημα στη στρατηγική που γνωστοποιήθηκε από την ελληνική και τη ρωσική πλευρά για τον ελληνικό αγωγό “Greek Stream”. Από τις ανακοινώσεις της Κομισιόν γίνεται σαφές ότι είναι ασύμβατο και αντικειμενικά ανέφικτο ο Greek Stream να κατασκευαστεί με βάση το ευρωπαϊκό δίκαιο, όπως άφησαν να εννοηθεί προχθές ο επικεφαλής της ρωσικής εταιρείας Α. Μίλερ και ο Π. Λαφαζάνης, δηλαδή λαμβάνοντας ειδική εξαίρεση στην πρόσβαση τρίτων. Ακόμη και στην περίπτωση του αγωγού TAP που επικαλέστηκε χθες ο έλληνας υπουργός, υπάρχουν διαφορετικές συνθήκες και όροι και η εξαίρεση που έχει χορηγηθεί είναι μερική και πρόκειται για ένα εντελώς διαφορετικό έργο.
Για να γίνει καλύτερα αντιληπτή η «κατηγορία» της Κομισιόν σε βάρος της ρωσικής εταιρείας, εκείνο που υποστηρίζεται είναι ότι η Gazprom κάνει κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης επιβάλλοντας εδαφικούς περιορισμούς και ρήτρες προορισμού στο αέριο που πουλάει σε τρίτους προμηθευτές, εμποδίζοντας να υπάρξει ανταγωνισμός. Πως το κάνει αυτό; Ελέγχοντας τις υποδομές φυσικού αερίου αφού τα συμβόλαιά της συνοδεύονται με την κατασκευή αγωγών, οι οποίοι ελέγχονται από την Gazprom. Ένας δεύτερος τρόπος, όπως συμβαίνει στην περίπτωση της γειτονικής Βουλγαρίας είναι με τη δέσμευση της χωρητικότητας του δικτύου του φυσικού αερίου ώστε να μην υπάρχει η δυνατότητα διέλευσης αερίου από τρίτους προμηθευτές.
Δηλαδή σύμφωνα με την ισχυρή υπόθεση της Κομισιόν, οι μονοπωλιακές πρακτικές της Gazprom στηρίζονται ακριβώς στον έλεγχο των δικτύων: εμποδίζει τις διασυνοριακές ροές αερίου, επιβάλει αδικαιολόγητα υψηλές τιμές και αποσπά δεσμεύσεις με αντάλλαγμα αέριο για τον έλεγχο των αγωγών.
Στο σημείο αυτό πρέπει να υπογραμμιστεί ότι από την πλευρά της Gazprom, όπως αναφέρεται και σε σχετική ανακοίνωση, θεωρεί τις αιτιάσεις της ΕΕ αβάσιμες και αναφέρει ότι το στάδιο στο οποίο βρίσκεται η υπόθεση είναι ένα από τα πολλά στο πλαίσιο της εν εξελίξει αντιμονοπωλιακής έρευνας και δε συνεπάγεται ότι η Gazprom έχει κηρυχθεί ένοχη για την παραβίαση των προβλέψεων του ευρωπαϊκού νόμου. Η ρωσική εταιρεία επαναλαμβάνει ότι σέβεται τη διεθνή και τις εθνικές νομοθεσίες στις χώρες που λειτουργεί και θεωρεί ότι οι επιχειρηματικές πρακτικές της, περιλαμβανομένης της τιμολόγησης, συμμορφώνονται πλήρως με τα στάνταρ που παρατηρούνται και σε άλλους παραγωγούς και εξαγωγείς αερίου.
Ένα βάσιμο ερωτηματικό που προκύπτει από την υπόθεση, είναι γιατί στην έρευνα δεν περιελήφθη η Ελλάδα, παρά το γεγονός ότι και στη δική μας αγορά ισχύουν όλες οι προϋποθέσεις που αναφέρονται στην τεκμηρίωση της Κομισιόν. Είναι σαφές δηλαδή ότι πρόκειται για ανεπάρκεια ή παράλειψη των προηγούμενων κυβερνήσεων.
Όπως σαφές είναι ότι με την Ευρώπη να έχει διαπιστώσει μετά από έρευνα ότι η Gazprom χρησιμοποιεί τους αγωγούς και τα συμβόλαιά της για να υπερτιμολογεί το αέριο σε ευρωπαϊκές αγορές, είναι πρακτικά αδύνατο να εγκριθεί και να αδειοδοτηθεί ο αγωγός Greek Stream με βάση το δίκαιο της ΕΕ. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο με αποδοχή από την πλευρά της Gazprom του τρίτου ενεργειακού πακέτου, κάτι που δεν έγινε στην περίπτωση του South Stream με αποτέλεσμα να ναυαγήσει ο αγωγός. Άλλος δρόμος δεν υπάρχει, όπως αποδείχθηκε και χθες...
Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου