Βάσω Παλαιού
Κρίνει αντισυνταγματικό τον τρόπο υπολογισμού της σε ότι αφορά τεκμήρια για ΙΧ, πισίνες και σκάφη
Με απόφαση-σταθμό της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) κρίθηκε αντισυνταγματικός ο τρόπος υπολογισμού της έκτασης εισφοράς, η οποία επιβλήθηκε το 2011, στο σκέλος που αφορά τα τεκμήρια για αυτοκίνητα, πισίνες, σκάφη κ.λπ. Συγκεκριμένα...
το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο έκρινε ότι ο υπολογισμός της έκτακτης εισφοράς στο σύνολο του τεκμαρτού εισοδήματος είναι αντισυνταγματικός. Και αυτό διότι, σύμφωνα με το ΣτΕ, είναι αντισυνταγματικές οι διατάξεις της υπουργικής απόφασης (1167/2-8-2011) που ορίζουν ότι η έκτακτη εισφορά υπολογίζεται σε όλο το τεκμαρτό εισόδημα, χωρίς τις μειώσεις που προβλέπονται, όταν ο φορολογούμενος επικαλείται παλιότερες αποταμιεύσεις και ανάλωση προϋπαρχόντων κεφαλαίων.
Ουσιαστικά το ΣτΕ δίνει το δικαίωμα σε χιλιάδες φορολογουμένους να διεκδικήσουν αναδρομικά την επιστροφή ολόκληρου ή μέρους της εισφοράς που έχουν πληρώσει από το 2011 έως σήμερα.
Η υπ' αριθμόν 2563/2015 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας αναφέρει χαρακτηριστικά: «Η κρινομένη αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή εν μέρει και να ακυρωθούν οι διατάξεις του άρθρου 1 εδαφ. 6 της προσβαλλομένης Υπουργικής Αποφάσεως, που ορίζουν ότι το ετήσιο τεκμαρτό εισόδημα επί του οποίου υπολογίζεται το ύψος της επίδικης εισφοράς λαμβάνεται υπόψη πριν από τις μειώσεις του άρθρου 19 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, κατά το μέρος που αναφέρεται στις μειώσεις του άρθρο 19 παρ. 2 εδαφ. ζ (ανάλωση Κεφαλαίου προηγουμένων ετών), ρύθμιση η οποία, κατά τα ανωτέρω γενόμενα δεκτά, είναι ανίσχυρη και μη εφαρμοστέα ως αντισυνταγματική».
Σημειώνεται ότι στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο είχαν καταθέσει προσφυγές η γενική γραμματέας Δημοσίων Εσόδων του υπουργείου Οικονομικών Κατερίνα Σαββαΐδου (είχε προσφύγει στο ΣτΕ το 2011, με την ιδιότητα του φορολογουμένου πολίτη και του δικηγόρου) και ο πρώην γενικός γραμματέας Αντεγκληματικής Πολιτικής του υπουργείου Δικαιοσύνης και δικηγόρος Αγγελος Τσιγκρής. Το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο έκανε δεκτές τις προσφυγές μόνο όσον αφορά τον τρόπο υπολογισμού της έκτακτης εισφοράς, αλλά κατ' άλλα έκρινε το φοροεισπρακτικό μέτρο συνταγματικό και σύμφωνο με την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ), όπως και το τέλος επιτηδεύματος, που επιβλήθηκε το ίδιο έτος με τον νόμο 3986/2011.
Ωστόσο το ΣτΕ επισημαίνει στην απόφασή του ότι η επιβολή της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης δεν είναι αντίθετη στην ΕΣΔΑ, εφόσον επιβάλλεται μόνο για ένα έτος. Συγκεκριμένα αναφέρει ότι η έκτακτη εισφορά δεν είναι αντίθετη στην ΕΣΔΑ «ιδίως εν όψει του ύψους του ποσοστού της εισφοράς (5%) που δεν υπερβαίνει καταδήλως τα κατά την κοινή αντίληψη εύλογα όρια και λαμβανομένου επικουρικώς υπ' όψιν και του γεγονότος ότι αυτή επιβάλλεται μόνο για ένα οικονομικό έτος (2011)».
Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Μάιο είχε κριθεί συνολικά αντισυνταγματική από την Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου η εισφορά αλληλεγγύης των συνταξιούχων του Δημοσίου.
Δώδεκα προγράμματα για ανέργους
Με 12 νέα προγράμματα το υπουργείο Εργασίας επιδιώκει να παράσχει έως 104.000 επιπλέον θέσεις απασχόλησης μέσα στο επόμενο εξάμηνο. Αναλυτικά τα προγράμματα που θα υλοποιηθούν στους επόμενους έξι μήνες.
1. Δεκέμβριος 2015: Πρόγραμμα 10.000 θέσεων εργασίας 12μηνης διάρκειας για μακροχρόνια ανέργους, γυναίκες και ανέργους κυρίως άνω των 50 ετών.
2. Ιανουάριος 2016: Πρόγραμμα προώθησης της αυτοαπασχόλησης 5.000 νέων ανέργων έως 18-24 ετών, με επιδότηση των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης έως 12 μήνες.
* Πρόγραμμα προώθησης της αυτοαπασχόλησης 5.000 νέων ανέργων έως 25-29 ετών, με επιδότηση των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης έως 12 μήνες.
3. Φεβρουάριος 2016: Πρόγραμμα «Δράσεις Ολοκληρωμένης Παρέμβασης» για 8.000 νέους ανέργους έως 24 ετών, με εγγυημένη 12μηνη απασχόληση.
* Πρόγραμμα για 10.000 άνεργους νέους ηλικίας 18-24 ετών σε επιχειρήσεις, για επιδοτούμενη απασχόληση διάρκειας 12 μηνών.
* Πρόγραμμα για 3.000 άνεργους νέους ηλικίας 25-29 ετών σε επιχειρήσεις, για επιδοτούμενη απασχόληση διάρκειας 12 μηνών.
4. Μάρτιος 2016: Πρόγραμμα για 15.000 ανέργους με πρακτική άσκηση σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού σε συνεργασία με κλαδικούς φορείς.
* Πρόγραμμα προώθηση της νεανικής επιχειρηματικότητας για 1.000 ανέργους από νέους 18-29 ετών.
* Πρόγραμμα προώθηση της επιχειρηματικότητας για 3.000 ανέργους άνω των 29 ετών.
* Πρόγραμμα απασχόλησης για ΑμεΑ σε κοινωνικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις.
* Πρόγραμμα για 26.000 ανέργους για εγγυημένη απασχόληση για τις ηλικίες 29-64 ετών.
* Πρόγραμμα για την επιδότηση μισθολογικού κόστους για την ενίσχυση της πλήρως ασφαλισμένης εργασίας σε Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (ΚΟΙΝΣΕΠ).
Αλαλούμ με το ΦΠΑ στα νησιά
Σε ένα απίστευτο αλαλούμ εξελίσσεται η προσπάθεια του υπουργείου Οικονομικών να εφαρμόσει το μέτρο της κατάργησης των μειωμένων κατά 30% συντελεστών ΦΠΑ σε έξι νησιά του Αιγαίου, στη Ρόδο, στην Πάρο, στη Νάξο, στη Μύκονο, στη Σαντορίνη και την Πάρο.
Οι συναλλαγές και οι χρεώσεις ΦΠΑ στα νησιά αυτά, όπου οι συντελεστές του φόρου έχουν διαμορφωθεί από την 1η Οκτωβρίου σε 23%, 13% και 6%, καθώς επίσης και στα γειτονικά νησιά όπου εξακολουθούν να ισχύουν οι μειωμένοι συντελεστές 16%, 9% και 4%, γίνονται σταυρόλεξο για... γερά νεύρα.
Διευκρινίσεις με παραδείγματα σχετικά με τον συντελεστή ΦΠΑ προσπάθησε να δώσει εγκύκλιος της Γραμματείας Εσόδων.
Για παράδειγμα, στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια οι επιβάτες που αναχωρούν από τον Πειραιά επιβαρύνονται με συντελεστή ΦΠΑ 23% ανεξαρτήτως του προορισμού τους. Αν έχουν εισιτήριο από την Ανδρο με προορισμό την Τήνο επιβαρύνονται με ΦΠΑ 16% (ισχύει η έκπτωση ΦΠΑ 30%), ενώ, αν ο προορισμός τους είναι από την Ανδρο η Μύκονος, τότε το εισιτήριο θα έχει ΦΠΑ 23% γιατί η Μύκονος έχει χάσει την έκπτωση του ΦΠΑ.
Μια επιχείρηση στη Νάξο παραδίδει παραδοσιακά γαλακτοκομικά προϊόντα που παράγονται από τον συνεταιρισμό του νησιού σε υποκείμενους στον φόρο οι οποίοι είναι εγκατεστημένοι στην Κω, στη Λέσβο και τη Χίο, αποστέλλοντας τα αγαθά στα νησιά αυτά. Οι πράξεις αυτές υπάγονται στον συντελεστή 9%. Εάν όμως ο παραλήπτης είναι ιδιώτης, η συναλλαγή θα επιβαρυνθεί με ΦΠΑ 13%.
Στ. Κράλογλου
Πηγή
Κρίνει αντισυνταγματικό τον τρόπο υπολογισμού της σε ότι αφορά τεκμήρια για ΙΧ, πισίνες και σκάφη
Με απόφαση-σταθμό της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) κρίθηκε αντισυνταγματικός ο τρόπος υπολογισμού της έκτασης εισφοράς, η οποία επιβλήθηκε το 2011, στο σκέλος που αφορά τα τεκμήρια για αυτοκίνητα, πισίνες, σκάφη κ.λπ. Συγκεκριμένα...
το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο έκρινε ότι ο υπολογισμός της έκτακτης εισφοράς στο σύνολο του τεκμαρτού εισοδήματος είναι αντισυνταγματικός. Και αυτό διότι, σύμφωνα με το ΣτΕ, είναι αντισυνταγματικές οι διατάξεις της υπουργικής απόφασης (1167/2-8-2011) που ορίζουν ότι η έκτακτη εισφορά υπολογίζεται σε όλο το τεκμαρτό εισόδημα, χωρίς τις μειώσεις που προβλέπονται, όταν ο φορολογούμενος επικαλείται παλιότερες αποταμιεύσεις και ανάλωση προϋπαρχόντων κεφαλαίων.
Ουσιαστικά το ΣτΕ δίνει το δικαίωμα σε χιλιάδες φορολογουμένους να διεκδικήσουν αναδρομικά την επιστροφή ολόκληρου ή μέρους της εισφοράς που έχουν πληρώσει από το 2011 έως σήμερα.
Η υπ' αριθμόν 2563/2015 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας αναφέρει χαρακτηριστικά: «Η κρινομένη αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή εν μέρει και να ακυρωθούν οι διατάξεις του άρθρου 1 εδαφ. 6 της προσβαλλομένης Υπουργικής Αποφάσεως, που ορίζουν ότι το ετήσιο τεκμαρτό εισόδημα επί του οποίου υπολογίζεται το ύψος της επίδικης εισφοράς λαμβάνεται υπόψη πριν από τις μειώσεις του άρθρου 19 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, κατά το μέρος που αναφέρεται στις μειώσεις του άρθρο 19 παρ. 2 εδαφ. ζ (ανάλωση Κεφαλαίου προηγουμένων ετών), ρύθμιση η οποία, κατά τα ανωτέρω γενόμενα δεκτά, είναι ανίσχυρη και μη εφαρμοστέα ως αντισυνταγματική».
Σημειώνεται ότι στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο είχαν καταθέσει προσφυγές η γενική γραμματέας Δημοσίων Εσόδων του υπουργείου Οικονομικών Κατερίνα Σαββαΐδου (είχε προσφύγει στο ΣτΕ το 2011, με την ιδιότητα του φορολογουμένου πολίτη και του δικηγόρου) και ο πρώην γενικός γραμματέας Αντεγκληματικής Πολιτικής του υπουργείου Δικαιοσύνης και δικηγόρος Αγγελος Τσιγκρής. Το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο έκανε δεκτές τις προσφυγές μόνο όσον αφορά τον τρόπο υπολογισμού της έκτακτης εισφοράς, αλλά κατ' άλλα έκρινε το φοροεισπρακτικό μέτρο συνταγματικό και σύμφωνο με την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ), όπως και το τέλος επιτηδεύματος, που επιβλήθηκε το ίδιο έτος με τον νόμο 3986/2011.
Ωστόσο το ΣτΕ επισημαίνει στην απόφασή του ότι η επιβολή της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης δεν είναι αντίθετη στην ΕΣΔΑ, εφόσον επιβάλλεται μόνο για ένα έτος. Συγκεκριμένα αναφέρει ότι η έκτακτη εισφορά δεν είναι αντίθετη στην ΕΣΔΑ «ιδίως εν όψει του ύψους του ποσοστού της εισφοράς (5%) που δεν υπερβαίνει καταδήλως τα κατά την κοινή αντίληψη εύλογα όρια και λαμβανομένου επικουρικώς υπ' όψιν και του γεγονότος ότι αυτή επιβάλλεται μόνο για ένα οικονομικό έτος (2011)».
Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Μάιο είχε κριθεί συνολικά αντισυνταγματική από την Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου η εισφορά αλληλεγγύης των συνταξιούχων του Δημοσίου.
Δώδεκα προγράμματα για ανέργους
Με 12 νέα προγράμματα το υπουργείο Εργασίας επιδιώκει να παράσχει έως 104.000 επιπλέον θέσεις απασχόλησης μέσα στο επόμενο εξάμηνο. Αναλυτικά τα προγράμματα που θα υλοποιηθούν στους επόμενους έξι μήνες.
1. Δεκέμβριος 2015: Πρόγραμμα 10.000 θέσεων εργασίας 12μηνης διάρκειας για μακροχρόνια ανέργους, γυναίκες και ανέργους κυρίως άνω των 50 ετών.
2. Ιανουάριος 2016: Πρόγραμμα προώθησης της αυτοαπασχόλησης 5.000 νέων ανέργων έως 18-24 ετών, με επιδότηση των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης έως 12 μήνες.
* Πρόγραμμα προώθησης της αυτοαπασχόλησης 5.000 νέων ανέργων έως 25-29 ετών, με επιδότηση των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης έως 12 μήνες.
3. Φεβρουάριος 2016: Πρόγραμμα «Δράσεις Ολοκληρωμένης Παρέμβασης» για 8.000 νέους ανέργους έως 24 ετών, με εγγυημένη 12μηνη απασχόληση.
* Πρόγραμμα για 10.000 άνεργους νέους ηλικίας 18-24 ετών σε επιχειρήσεις, για επιδοτούμενη απασχόληση διάρκειας 12 μηνών.
* Πρόγραμμα για 3.000 άνεργους νέους ηλικίας 25-29 ετών σε επιχειρήσεις, για επιδοτούμενη απασχόληση διάρκειας 12 μηνών.
4. Μάρτιος 2016: Πρόγραμμα για 15.000 ανέργους με πρακτική άσκηση σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού σε συνεργασία με κλαδικούς φορείς.
* Πρόγραμμα προώθηση της νεανικής επιχειρηματικότητας για 1.000 ανέργους από νέους 18-29 ετών.
* Πρόγραμμα προώθηση της επιχειρηματικότητας για 3.000 ανέργους άνω των 29 ετών.
* Πρόγραμμα απασχόλησης για ΑμεΑ σε κοινωνικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις.
* Πρόγραμμα για 26.000 ανέργους για εγγυημένη απασχόληση για τις ηλικίες 29-64 ετών.
* Πρόγραμμα για την επιδότηση μισθολογικού κόστους για την ενίσχυση της πλήρως ασφαλισμένης εργασίας σε Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (ΚΟΙΝΣΕΠ).
Αλαλούμ με το ΦΠΑ στα νησιά
Σε ένα απίστευτο αλαλούμ εξελίσσεται η προσπάθεια του υπουργείου Οικονομικών να εφαρμόσει το μέτρο της κατάργησης των μειωμένων κατά 30% συντελεστών ΦΠΑ σε έξι νησιά του Αιγαίου, στη Ρόδο, στην Πάρο, στη Νάξο, στη Μύκονο, στη Σαντορίνη και την Πάρο.
Οι συναλλαγές και οι χρεώσεις ΦΠΑ στα νησιά αυτά, όπου οι συντελεστές του φόρου έχουν διαμορφωθεί από την 1η Οκτωβρίου σε 23%, 13% και 6%, καθώς επίσης και στα γειτονικά νησιά όπου εξακολουθούν να ισχύουν οι μειωμένοι συντελεστές 16%, 9% και 4%, γίνονται σταυρόλεξο για... γερά νεύρα.
Διευκρινίσεις με παραδείγματα σχετικά με τον συντελεστή ΦΠΑ προσπάθησε να δώσει εγκύκλιος της Γραμματείας Εσόδων.
Για παράδειγμα, στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια οι επιβάτες που αναχωρούν από τον Πειραιά επιβαρύνονται με συντελεστή ΦΠΑ 23% ανεξαρτήτως του προορισμού τους. Αν έχουν εισιτήριο από την Ανδρο με προορισμό την Τήνο επιβαρύνονται με ΦΠΑ 16% (ισχύει η έκπτωση ΦΠΑ 30%), ενώ, αν ο προορισμός τους είναι από την Ανδρο η Μύκονος, τότε το εισιτήριο θα έχει ΦΠΑ 23% γιατί η Μύκονος έχει χάσει την έκπτωση του ΦΠΑ.
Μια επιχείρηση στη Νάξο παραδίδει παραδοσιακά γαλακτοκομικά προϊόντα που παράγονται από τον συνεταιρισμό του νησιού σε υποκείμενους στον φόρο οι οποίοι είναι εγκατεστημένοι στην Κω, στη Λέσβο και τη Χίο, αποστέλλοντας τα αγαθά στα νησιά αυτά. Οι πράξεις αυτές υπάγονται στον συντελεστή 9%. Εάν όμως ο παραλήπτης είναι ιδιώτης, η συναλλαγή θα επιβαρυνθεί με ΦΠΑ 13%.
Στ. Κράλογλου
Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου