Παρασκευή 2 Αυγούστου 2019

Ο... αθόρυβος απόγονος του Κονκόρντ

Του Γιάννη Παλιούρη
Σε αγώνα δρόμου έχει επιδοθεί η NASA σε συνεργασία με τον γίγαντα της αεροδιαστημικής βιομηχανίας Lockheed Martin προκειμένου έως το 2021 να παραδώσουν ένα νέο υπερηχητικό αεροσκάφος για εμπορικές πτήσεις.
Το πρόγραμμα έχει την κωδική ονομασία “Low-Boom flight” και στόχο έχει τον σχεδιασμό ενός υπερηχητικού αεροσκάφους,...
 χωρίς τα δύο βασικά ελαττώματα του θρυλικού Κονκόρντ: τον τρομακτικό θόρυβο και την ακόμα πιο τρομακτική κατανάλωση καυσίμου.
Η Lockheed Martin έχει ήδη ξεκινήσει, σύμφωνα με πληροφορίες, την παραγωγή του πειραματικού αεροσκάφους QueSST (Quiet SuperSonic Transport), το οποίο θα μπορεί να πετά με ταχύτητα από 1,4 – 1,8 Mach ( όπου 1 Mach η ταχύτητα του ήχου) σε ύψος 55.000 ποδών (16,800 μέτρα). Και θα το κάνει αυτό δημιουργώντας θόρυβο που όταν φτάνει στο έδαφος δεν θα ξεπερνά τα 75 Ντεσιμπέλ. Περίπου δηλαδή ο θόρυβος από το κλείσιμο της πόρτας του αυτοκινήτου. Παράλληλα η κατανάλωσή του δεν θα ξεπερνά κατά πολύ αυτή των συμβατικών αεροσκαφών.

Τα τελευταίο – και ουσιαστικά το μόνο – υπερηχητικό αεροσκάφος που χρησιμοποιήθηκε συστηματικά για εμπορικές πτήσεις ήταν το Κονκόρντ που πέταξε για τελευταία φορά τον Νοέμβριο του 2003. Η μνημειώδης κατανάλωση καυσίμων και ο θόρυβος που παρήγαγε – γεγονός που οδήγησε στην απαγόρευση πτήσεων πάνω από κατοικημένες περιοχές- το είχαν καταδικάσει εξ αρχής σε εμπορική αποτυχία. Τώρα, 16 χρόνια αργότερα, το QueSST θα μπορούσε να σηματοδοτήσει μια νέα εποχή στις εμπορικές υπερηχητικές πτήσεις. Οι δοκιμαστικές πτήσεις πάνω από τις πόλεις των ΗΠΑ θα πραγματοποιηθούν το 2021, οπότε η NASA θα απευθυνθεί στις ρυθμιστικές αρχές, ελπίζοντας ότι θα άρουν τη σχετική. Εάν επιτύχει, αυτό θα μπορούσε να φέρει επανάσταση στις μεταφορές εμπορευμάτων και επιβατών.
«Πλέον έχουμε την τεχνολογία για να μειώσουμε δραματικά τον αντίκτυπο των μειονεκτημάτων που καθιστούσαν ασύμφορη τη χρήση του Κονκόρντ», υποστήριξε από τα μεριά τους επικεφαλής σχεδιασμού για λογαριασμό της Lockheed Martin. Ας μην ξεχνάμε ότι το Κονκόρντ παρά τις εκπληκτικές επιδόσεις του και τον μοναδικό σχεδιασμό του δεν ήταν παρά ένας τεχνολογικός δεινόσαυρος.Συγκεκριμένα, σχεδιάστηκε τη δεκαετία του 1950, όταν οι υπολογιστές βρίσκονταν σε πρωτόλεια μορφή και τα πάντα γίνονταν με μολύβι και χαρτί, και έκανε την παρθενική του πτήση το 1969.
Το ερώτημα που φυσικά τίθεται είναι «γιατί τώρα». Γιατί πολύ απλά υπάρχει η ζήτηση για συντομότερα σύνδεση μεταξύ διαφορετικών ηπείρων και γιατί η σχετική τεχνολογία έχει σε μεγάλο βαθμό ωριμάσει. Σε πρόσφατη έκθεσή η UBS υπολόγισε ότι υπάρχουν πάνω από 150 εκατομμύρια επιβάτες το χρόνο που διανύουν διαδρομές μεγαλύτερες των 10 ωρών. Πρόκειται για μια αγορά που αγγίζει τα 20 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως και απευθύνεται σε επιβάτες που μπορούν να ανταπεξέλθουν στο κόστος ενός εισιτηρίου, γύρω στα 2.500 δολάρια. Αρκεί να ξέρουν πως θα φτάσουν στον προορισμό τους ασφαλώς και… νωρίτερα από την ώρα τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου