Οδηγείτε τη χώρα σε ολοκαύτωμα!Η... δακρυσμένη Λαγκάρντ εναντίον του εμμονικού (με τη λιτότητα) Dr. Σόιμπλε Πόκερ με χιλιάδες απολύσεις στο Δημόσιο, μειώσεις μισθών - συντάξεων και κατάργηση
φοροαπαλλαγώνΗ... δακρυσμένη(!) Λαγκάρντ εναντίον του εμμονικού (με την καταστροφική λιτότητα) Dr. Βόλφγκανγκ Σόιμπλε!
Ρεπορτάζ Μάριος Ροζάκος
mrozakos@dimokratianews.gr
Μ πλόφα με τις ζωές μας παίζουν η επικεφαλής του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ) Κριστίν Λαγκάρντ και ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε. ....
Η πρώτη εμφανίζεται δήθεν... ευαισθητοποιημένη και αντίθετη σε επιπλέον δόσεις λιτότητας στην Ελλάδα, ενώ ο δεύτερος εμμένει στην καταστροφική λιτότητα, γνωρίζοντας ότι το πραγματικό διακύβευμα είναι μόνο ένα: αν το πακέτο νέων μέτρων για την περίοδο 2018-2020 θα συμφωνηθεί τώρα ή αργότερα. Σε κάθε περίπτωση, ο Αρμαγεδδών που θα περιλαμβάνει νέες μειώσεις συντάξεων και χιλιάδες απολύσεις και περικοπές μισθών στο Δημόσιο είναι αναπόφευκτος... Η καλοστημένη μπλόφα έχει ως εξής:
• Το ΔΝΤ επιμένει στη θέση του ότι τα μέτρα που έχουν ήδη συμφωνηθεί οδηγούν σε πρωτογενές πλεόνασμα περί το 1,5% του ΑΕΠ το 2018 και τα επόμενα χρόνια. Το 3ο Μνημόνιο προβλέπει ως στόχο πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 3,5% του ΑΕΠ το 2018 και τα επόμενα έτη. Συνεπώς, είτε θα ληφθούν πρόσθετα μέτρα ύψους 3,6-5 δισ. ευρώ, ώστε να κλείσει η «ψαλίδα», είτε η ευρωζώνη θα πρέπει να αποδεχθεί μείωση του στόχου.
Παίζοντας τον ρόλο του καλού, το ΔΝΤ διατείνεται ότι δεν θέλει περισσότερη λιτότητα και ότι τα υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα είναι αδύνατο να διατηρηθούν επί μακρόν. Ετσι, ζητεί μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων και δραστική ελάφρυνση του ελληνικού χρέους, προκειμένου να ενταχθεί πλήρως στο ελληνικό πρόγραμμα.
• Ο Βόλφγκανγκ Σόιμπλε απαιτεί μεν την πλήρη εμπλοκή του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα, αλλά θεωρεί ότι το Ταμείο μπλοφάρει στο θέμα των πρωτογενών πλεονασμάτων, για να πείσει τους Ευρωπαίους να τα περιορίσουν. Ο ίδιος αρνείται πεισματικά τη μείωση των στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα και τον καθορισμό των μεσοπρόθεσμων μέτρων ελάφρυνσης του χρέους πριν από το 2018.
Μάλιστα, χθες ο πρόεδρος του Eurogroup Γερούν Ντάισελμπλουμ έκλεισε το παράθυρο που είχε ανοίξει ο ίδιος, για να συζητηθεί στο Eurogroup της 5ης Δεκεμβρίου η αναθεώρηση των στόχων: «Ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ είναι ρεαλιστικός για το 2018. Τότε θα αποφασίσουμε πόσο καιρό είναι εφικτό να μείνει σε αυτό το επίπεδο». Επιπλέον, ο κ. Ντάισελμπλουμ είπε ότι οι θεσμοί ζητούν περισσότερες μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας και τις ιδιωτικοποιήσεις.
Μέσα σε όλα αυτά, η κυβέρνηση επιζητεί μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων από το 2019 στο 2%-2,5% του ΑΕΠ. Ομως, ακόμα κι έτσι, είναι σαφές ότι θα απαιτηθούν πρόσθετα μέτρα και το ΔΝΤ έχει αποσαφηνίσει ότι αυτά θα είναι περαιτέρω περικοπές συντάξεων, μείωση του αφορολόγητου ορίου και μείωση του αριθμού ή/και των μισθών των εργαζομένων στο Δημόσιο.
Και ενώ η κυβέρνηση επιδιώκει «κούρεμα» των μελλοντικών πλεονασμάτων, τα στοιχεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού για το 10μηνο της φετινής χρονιάς δείχνουν ένα απίστευτο πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 6,5 δισ. ευρώ, που φτιάχτηκε τεχνητά με «στάση πληρωμών» και ασύλληπτες περικοπές δαπανών.
Παραμένουν τα προνοιακά επιδόματα και η «τρύπα» στο κοινωνικό εισόδημα
Απέσυραν οι δανειστές τις απαιτήσεις τους για περικοπές σε προνοιακά επιδόματα. Η πληροφορία αυτή, που προέρχεται από πηγές του υπουργείου Εργασίας, απελευθερώνει τη λειτουργία του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (ΚΕΑ), που είναι προγραμματισμένο να εφαρμοστεί καθολικά σε όλη τη χώρα από την 1/1/2017 και μετά.
Βέβαια, το κονδύλι των 760.000.000 ευρώ που πρέπει να προκύψει για να λειτουργήσει το συγκεκριμένο πρόγραμμα δεν έχει εγγραφεί ακόμα στο τελικό σχέδιο του Προϋπολογισμού.
Αντίθετα, έχει εγγραφεί κονδύλι ύψους 571.000.000 ευρώ, το οποίο πρέπει να αυξηθεί για να μπορέσει να γίνει ομαλά η λειτουργία του νέου προγράμματος. Πάντως, η έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας που αξιοποιούσαν όλο το προηγούμενο διάστημα οι θεσμοί τόνιζε ότι πρέπει να υπάρξει επανέλεγχος σε τουλάχιστον 35 προνοιακές παροχές ανταποδοτικού χαρακτήρα, από τις οποίες ξεχωρίζουν το επίδομα θέρμανσης και το φοιτητικό επίδομα.
Σε κάθε περίπτωση, οι βασικές παράμετροι του ΚΕΑ διατηρούνται ίδιες, μια και από τον Ιούλιο και μετά το πρόγραμμα λειτουργεί πιλοτικά σε 30 δήμους από όλη τη χώρα. Για κάθε ενήλικα αντιστοιχεί ποσό 200 ευρώ τον μήνα, που προσαυξάνεται κατά 100 ευρώ, εάν υπάρχει σύζυγος, και κατά 50 ευρώ για κάθε τέκνο.
Συνεπώς, για μία τετραμελή οικογένεια η οικονομική ενίσχυση μπορεί να φτάσει στα 400 ευρώ τον μήνα. Σύμφωνα με την τελευταία καταβολή του ΚΕΑ, οι δικαιούχοι ανήλθαν σε 39.359.
Πυρά στον Γερμανό για την ακύρωση της μίνι Συνόδου (στο Βερολίνο)
Υπήρξε δάκτυλος -ή... τρικλοποδιά- Σόιμπλε και στο θέμα της περίφημης μίνι Συνόδου, της συνεδρίασης του Washington Group για την Ελλάδα; Κι όμως! Στο θέμα επανήλθε χθες η «Süddeutsche Zeitung», η οποία υποστηρίζει ότι δεν ισχύουν όσα διατείνεται το περιβάλλον Σόιμπλε, που προχθές έσπευδε να διαψεύσει την επικείμενη συνάντηση ομάδας Ευρωπαίων υπουργών Οικονομικών, χωρίς τη συμμετοχή του Ευκλείδη Τσακαλώτου.
Η «SZ» επέρριπτε, μάλιστα, στον Γερμανό υπουργό Οικονομικών μια «κατά το δοκούν διαχείριση των γεγονότων», όπως έγραφε με νόημα, κατηγορώντας τον ουσιαστικά ότι ψεύδεται και ότι η συνάντηση ήταν όντως προγραμματισμένη να γίνει. Εικάζεται δε ότι αυτό που τελικά ανάγκασε τον Σόιμπλε να πατήσει φρένο και να ακυρώσει το meeting ήταν η διαρροή της είδησης.
Χειρόφρενο
Γιατί, όμως, αναγκάστηκε να τραβήξει χειρόφρενο ο Σόιμπλε; Για δύο λόγους, αναφέρει η Deutsche Welle: αφενός, ήθελε να αποφύγει να καλλιεργηθούν υπερβολικές προσδοκίες από την ελληνική πλευρά, αφετέρου, έπρεπε να διαψεύσει ότι διαπραγματεύεται το θέμα του χρέους τη δεδομένη στιγμή.
Εάν πραγματοποιούνταν η μίνι Σύνοδος, αυτό θα ισοδυναμούσε ουσιαστικά με δημόσια παραδοχή ότι βάζει στην ατζέντα το ζήτημα του χρέους, μια -κατά τον ίδιο- κόκκινη γραμμή που θα του κόστιζε πολιτικά. Ο ίδιος έχει πει επανειλημμένως ότι οποιαδήποτε συζήτηση, εφόσον κριθεί αναγκαίο, θα γίνει μετά την ολοκλήρωση του τρέχοντος προγράμματος, το 2018, μετά δηλαδή τις γερμανικές εκλογές.
«Financial Times»: Οδηγείτε τη χώρα σε ολοκαύτωμα με τα υψηλά πλεονάσματα
Μέσα από μια απόλυτα πραγματιστική ανάλυση των δεδομένων που έχουν διαμορφωθεί, οικονομικά, από τη μια, για την Ελλάδα των Μνημονίων, αλλά και πολιτικά, από την άλλη, για την Ευρώπη, η οποία σαν μαγεμένη -παραδομένη σχεδόν- συνεχίζει να χορεύει το... ταγκό της ύφεσης με καβαλιέρο τον Σόιμπλε, οι «Financial Times» έδιναν χθες το στίγμα όσων βρίσκονται πλέον μπροστά μας. Κυρίως, όμως, τόνιζαν με σαφήνεια ότι η Ελλάδα έχει δίκιο να ζητά ελάφρυνση του χρέους της, ενώ την ίδια στιγμή η Ε.Ε. -δηλαδή η... Γερμανία- έχει άδικο να επιμένει στη λιτότητα.
Η έγκυρη οικονομική εφημερίδα δεν παρέλειψε ακόμη να χαρακτηρίσει δονκιχωτική την άποψη που επικρατεί στους οικονομικούς κύκλους της Ευρώπης και δη στο Eurogroup για το ελληνικό πρωτογενές πλεόνασμα. «Το Eurogroup προβλέπει ότι η Ελλάδα θα πετύχει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το 2018. Ενας τέτοιος στόχος μπορεί να είναι εφικτός σε έναν χρόνο, υπό την προϋπόθεση ότι υπάρχει αρκετή δυναμική στην οικονομία.
Αλλά να συνεχίσει να τον επιτυγχάνει μεσοπρόθεσμα, όπως προβλέπει το σχέδιο, είναι σίγουρα δονκιχωτικό για μια οικονομία με χαμηλό ρυθμό ανάπτυξης και εύθραυστη επιχειρηματική και καταναλωτική εμπιστοσύνη» έγραφαν χαρακτηριστικά οι «Financial Times».
Πλέον, λοιπόν, βρισκόμαστε στο «σημείο μηδέν». «Εχουν περάσει παραπάνω από έξι χρόνια από τότε που η Ελλάδα αναγκάστηκε να στραφεί στους εταίρους της στην ευρωζώνη και στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο για μια διάσωση και αν έως το τέλος του έτους οι δανειστές δεν καταφέρουν να καταλήξουν σε συμφωνία, το ΔΝΤ ίσως αποφασίσει τελικά να αποδεσμευτεί από το πρόγραμμα διάσωσης και να αφήσει την Ευρώπη να βάλει σε τάξη την κατάσταση» υπενθύμιζε η εφημερίδα, ενώ έδινε δίκιο στο Ταμείο, κρίνοντας ότι αυτό είναι που έχει στη φάση αυτή τη σωστή συνταγή για την Αθήνα.
«Το σημείο αντιπαράθεσης βρίσκεται στο αν θα πρέπει να ζητείται από την Ελλάδα (...) να πετύχει άλλον έναν πολύ φιλόδοξο στόχο πλεονάσματος από το 2018 και έπειτα. (...) Το ΔΝΤ τάσσεται ορθώς κατά της πρότασης αυτής. Μια τέτοια πολιτική θα δημιουργούσε τον κίνδυνο να καταπνίξει την εκκολαπτόμενη ανάκαμψη στην ελληνική οικονομία και να καθυστερήσει την υπόθεση για τη μείωση του χρέους της. Το Ταμείο έχει επίσης δίκιο ότι η Ελλάδα είναι πολύ πιθανόν να χρειάζεται κάποια περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους της». Για τους λόγους αυτούς, λοιπόν, οι «F.T.» σημείωναν ότι τώρα «θα ήταν κρίμα να δει κανείς το Ταμείο να αποχωρεί, αν οι κυβερνήσεις της ευρωζώνης επιμείνουν στην υιοθέτηση αντιπαραγωγικών πολιτικών».
Αλλο, λοιπόν, είναι μια προσεκτική, ζυγισμένη προσαρμογή για να επιστρέψει μια κυβέρνηση στη βιωσιμότητα και άλλο είναι η βάναυση επιμονή για την επίτευξη πλεονασμάτων στο μέλλον, σχολίαζε ακόμη η εφημερίδα βάζοντας το δίλημμα: «Η Γερμανία θα πρέπει να διαλέξει προσεκτικά. Η απομάκρυνση του ΔΝΤ από τη διάσωση της Ελλάδας θα ήταν ένα βήμα προς τα πίσω, όσον αφορά τόσο τις άμεσες επιλογές πολιτικής όσο και τη μακροπρόθεσμη ποιότητα στη λήψη αποφάσεων».
Γ. Τραπεζιώτης
Σκληρό πόκερ με την κατάργηση των φοροαπαλλαγών
Πρόσθετα δημοσιονομικά μέτρα τόσο το 2017 όσο και το 2018 προβλέπει το προσχέδιο του επικαιροποιημένου Μνημονίου, το οποίο παρέδωσαν στην ελληνική κυβέρνηση οι εκπρόσωποι των δανειστών.
Στα νέα μέτρα περιλαμβάνονται η κατάργηση φοροαπαλλαγών για τα εισοδήματα του 2017, καθώς και η περικοπή κοινωνικών παροχών και δαπανών υγειονομικής περίθαλψης. Εξειδικεύοντας, μάλιστα, τις απαιτήσεις τους για κατάργηση φοροαπαλλαγών, οι δανειστές υποδεικνύουν συγκεκριμένα να καταργηθούν η έκπτωση 1,5% στην παρακράτηση φόρου εισοδήματος από τους μισθούς και τις συντάξεις, η έκπτωση των δαπανών ιατρικής και νοσοκομειακής περίθαλψης από τον φόρο εισοδήματος και η αυτοτελής φορολόγηση για τις αμοιβές των ναυτικών. Για τους ναυτικούς εισηγούνται εναλλακτικά την αύξηση των συντελεστών αυτοτελούς φορολόγησης των αμοιβών τους.
Αναλυτικά, στο κείμενο του προσχεδίου του αναθεωρημένου Μνημονίου αναφέρονται επί λέξει τα ακόλουθα μόνιμα παραμετρικά μέτρα:
• Ο εξορθολογισμός των παροχών κοινωνικής πρόνοιας.
• Η κατάργηση των φορολογικών δαπανών, συμπεριλαμβανομένων (i) της έκπτωσης 1,5% στην παρακράτηση φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων από το 2017, (ii) της προσωπικής πίστωσης φόρου εισοδήματος για τα ιατρικά έξοδα από το φορολογικό έτος 2017 και (iii) της κατάργησης ή της αύξησης του αυτοτελούς φόρου εισοδήματος για τους ναυτικούς.
• Η εφαρμογή των διαρθρωτικών μέτρων για το Ταμείο Εθνικού Συστήματος Υγείας (ΕΟΠΥΥ), που θα μειώσουν τις δαπάνες σε ετήσια βάση.
• Η ψήφιση νομοθεσίας για την επιβολή ενός φόρου στις βραχυπρόθεσμες ενοικιάσεις τουριστικών καταλυμάτων.
• Επιπλέον παραμετρικά μέτρα με σκοπό να επέλθει περαιτέρω εξοικονόμηση το 2018. Τα μέτρα αυτά προέκυψαν μέσα από την πιλοτική αξιολόγηση δαπανών ή από άλλους τομείς δαπανών.
Πηγή
φοροαπαλλαγώνΗ... δακρυσμένη(!) Λαγκάρντ εναντίον του εμμονικού (με την καταστροφική λιτότητα) Dr. Βόλφγκανγκ Σόιμπλε!
Ρεπορτάζ Μάριος Ροζάκος
mrozakos@dimokratianews.gr
Μ πλόφα με τις ζωές μας παίζουν η επικεφαλής του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ) Κριστίν Λαγκάρντ και ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε. ....
Η πρώτη εμφανίζεται δήθεν... ευαισθητοποιημένη και αντίθετη σε επιπλέον δόσεις λιτότητας στην Ελλάδα, ενώ ο δεύτερος εμμένει στην καταστροφική λιτότητα, γνωρίζοντας ότι το πραγματικό διακύβευμα είναι μόνο ένα: αν το πακέτο νέων μέτρων για την περίοδο 2018-2020 θα συμφωνηθεί τώρα ή αργότερα. Σε κάθε περίπτωση, ο Αρμαγεδδών που θα περιλαμβάνει νέες μειώσεις συντάξεων και χιλιάδες απολύσεις και περικοπές μισθών στο Δημόσιο είναι αναπόφευκτος... Η καλοστημένη μπλόφα έχει ως εξής:
• Το ΔΝΤ επιμένει στη θέση του ότι τα μέτρα που έχουν ήδη συμφωνηθεί οδηγούν σε πρωτογενές πλεόνασμα περί το 1,5% του ΑΕΠ το 2018 και τα επόμενα χρόνια. Το 3ο Μνημόνιο προβλέπει ως στόχο πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 3,5% του ΑΕΠ το 2018 και τα επόμενα έτη. Συνεπώς, είτε θα ληφθούν πρόσθετα μέτρα ύψους 3,6-5 δισ. ευρώ, ώστε να κλείσει η «ψαλίδα», είτε η ευρωζώνη θα πρέπει να αποδεχθεί μείωση του στόχου.
Παίζοντας τον ρόλο του καλού, το ΔΝΤ διατείνεται ότι δεν θέλει περισσότερη λιτότητα και ότι τα υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα είναι αδύνατο να διατηρηθούν επί μακρόν. Ετσι, ζητεί μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων και δραστική ελάφρυνση του ελληνικού χρέους, προκειμένου να ενταχθεί πλήρως στο ελληνικό πρόγραμμα.
• Ο Βόλφγκανγκ Σόιμπλε απαιτεί μεν την πλήρη εμπλοκή του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα, αλλά θεωρεί ότι το Ταμείο μπλοφάρει στο θέμα των πρωτογενών πλεονασμάτων, για να πείσει τους Ευρωπαίους να τα περιορίσουν. Ο ίδιος αρνείται πεισματικά τη μείωση των στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα και τον καθορισμό των μεσοπρόθεσμων μέτρων ελάφρυνσης του χρέους πριν από το 2018.
Μάλιστα, χθες ο πρόεδρος του Eurogroup Γερούν Ντάισελμπλουμ έκλεισε το παράθυρο που είχε ανοίξει ο ίδιος, για να συζητηθεί στο Eurogroup της 5ης Δεκεμβρίου η αναθεώρηση των στόχων: «Ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ είναι ρεαλιστικός για το 2018. Τότε θα αποφασίσουμε πόσο καιρό είναι εφικτό να μείνει σε αυτό το επίπεδο». Επιπλέον, ο κ. Ντάισελμπλουμ είπε ότι οι θεσμοί ζητούν περισσότερες μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας και τις ιδιωτικοποιήσεις.
Μέσα σε όλα αυτά, η κυβέρνηση επιζητεί μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων από το 2019 στο 2%-2,5% του ΑΕΠ. Ομως, ακόμα κι έτσι, είναι σαφές ότι θα απαιτηθούν πρόσθετα μέτρα και το ΔΝΤ έχει αποσαφηνίσει ότι αυτά θα είναι περαιτέρω περικοπές συντάξεων, μείωση του αφορολόγητου ορίου και μείωση του αριθμού ή/και των μισθών των εργαζομένων στο Δημόσιο.
Και ενώ η κυβέρνηση επιδιώκει «κούρεμα» των μελλοντικών πλεονασμάτων, τα στοιχεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού για το 10μηνο της φετινής χρονιάς δείχνουν ένα απίστευτο πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 6,5 δισ. ευρώ, που φτιάχτηκε τεχνητά με «στάση πληρωμών» και ασύλληπτες περικοπές δαπανών.
Παραμένουν τα προνοιακά επιδόματα και η «τρύπα» στο κοινωνικό εισόδημα
Απέσυραν οι δανειστές τις απαιτήσεις τους για περικοπές σε προνοιακά επιδόματα. Η πληροφορία αυτή, που προέρχεται από πηγές του υπουργείου Εργασίας, απελευθερώνει τη λειτουργία του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (ΚΕΑ), που είναι προγραμματισμένο να εφαρμοστεί καθολικά σε όλη τη χώρα από την 1/1/2017 και μετά.
Βέβαια, το κονδύλι των 760.000.000 ευρώ που πρέπει να προκύψει για να λειτουργήσει το συγκεκριμένο πρόγραμμα δεν έχει εγγραφεί ακόμα στο τελικό σχέδιο του Προϋπολογισμού.
Αντίθετα, έχει εγγραφεί κονδύλι ύψους 571.000.000 ευρώ, το οποίο πρέπει να αυξηθεί για να μπορέσει να γίνει ομαλά η λειτουργία του νέου προγράμματος. Πάντως, η έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας που αξιοποιούσαν όλο το προηγούμενο διάστημα οι θεσμοί τόνιζε ότι πρέπει να υπάρξει επανέλεγχος σε τουλάχιστον 35 προνοιακές παροχές ανταποδοτικού χαρακτήρα, από τις οποίες ξεχωρίζουν το επίδομα θέρμανσης και το φοιτητικό επίδομα.
Σε κάθε περίπτωση, οι βασικές παράμετροι του ΚΕΑ διατηρούνται ίδιες, μια και από τον Ιούλιο και μετά το πρόγραμμα λειτουργεί πιλοτικά σε 30 δήμους από όλη τη χώρα. Για κάθε ενήλικα αντιστοιχεί ποσό 200 ευρώ τον μήνα, που προσαυξάνεται κατά 100 ευρώ, εάν υπάρχει σύζυγος, και κατά 50 ευρώ για κάθε τέκνο.
Συνεπώς, για μία τετραμελή οικογένεια η οικονομική ενίσχυση μπορεί να φτάσει στα 400 ευρώ τον μήνα. Σύμφωνα με την τελευταία καταβολή του ΚΕΑ, οι δικαιούχοι ανήλθαν σε 39.359.
Πυρά στον Γερμανό για την ακύρωση της μίνι Συνόδου (στο Βερολίνο)
Υπήρξε δάκτυλος -ή... τρικλοποδιά- Σόιμπλε και στο θέμα της περίφημης μίνι Συνόδου, της συνεδρίασης του Washington Group για την Ελλάδα; Κι όμως! Στο θέμα επανήλθε χθες η «Süddeutsche Zeitung», η οποία υποστηρίζει ότι δεν ισχύουν όσα διατείνεται το περιβάλλον Σόιμπλε, που προχθές έσπευδε να διαψεύσει την επικείμενη συνάντηση ομάδας Ευρωπαίων υπουργών Οικονομικών, χωρίς τη συμμετοχή του Ευκλείδη Τσακαλώτου.
Η «SZ» επέρριπτε, μάλιστα, στον Γερμανό υπουργό Οικονομικών μια «κατά το δοκούν διαχείριση των γεγονότων», όπως έγραφε με νόημα, κατηγορώντας τον ουσιαστικά ότι ψεύδεται και ότι η συνάντηση ήταν όντως προγραμματισμένη να γίνει. Εικάζεται δε ότι αυτό που τελικά ανάγκασε τον Σόιμπλε να πατήσει φρένο και να ακυρώσει το meeting ήταν η διαρροή της είδησης.
Χειρόφρενο
Γιατί, όμως, αναγκάστηκε να τραβήξει χειρόφρενο ο Σόιμπλε; Για δύο λόγους, αναφέρει η Deutsche Welle: αφενός, ήθελε να αποφύγει να καλλιεργηθούν υπερβολικές προσδοκίες από την ελληνική πλευρά, αφετέρου, έπρεπε να διαψεύσει ότι διαπραγματεύεται το θέμα του χρέους τη δεδομένη στιγμή.
Εάν πραγματοποιούνταν η μίνι Σύνοδος, αυτό θα ισοδυναμούσε ουσιαστικά με δημόσια παραδοχή ότι βάζει στην ατζέντα το ζήτημα του χρέους, μια -κατά τον ίδιο- κόκκινη γραμμή που θα του κόστιζε πολιτικά. Ο ίδιος έχει πει επανειλημμένως ότι οποιαδήποτε συζήτηση, εφόσον κριθεί αναγκαίο, θα γίνει μετά την ολοκλήρωση του τρέχοντος προγράμματος, το 2018, μετά δηλαδή τις γερμανικές εκλογές.
«Financial Times»: Οδηγείτε τη χώρα σε ολοκαύτωμα με τα υψηλά πλεονάσματα
Μέσα από μια απόλυτα πραγματιστική ανάλυση των δεδομένων που έχουν διαμορφωθεί, οικονομικά, από τη μια, για την Ελλάδα των Μνημονίων, αλλά και πολιτικά, από την άλλη, για την Ευρώπη, η οποία σαν μαγεμένη -παραδομένη σχεδόν- συνεχίζει να χορεύει το... ταγκό της ύφεσης με καβαλιέρο τον Σόιμπλε, οι «Financial Times» έδιναν χθες το στίγμα όσων βρίσκονται πλέον μπροστά μας. Κυρίως, όμως, τόνιζαν με σαφήνεια ότι η Ελλάδα έχει δίκιο να ζητά ελάφρυνση του χρέους της, ενώ την ίδια στιγμή η Ε.Ε. -δηλαδή η... Γερμανία- έχει άδικο να επιμένει στη λιτότητα.
Η έγκυρη οικονομική εφημερίδα δεν παρέλειψε ακόμη να χαρακτηρίσει δονκιχωτική την άποψη που επικρατεί στους οικονομικούς κύκλους της Ευρώπης και δη στο Eurogroup για το ελληνικό πρωτογενές πλεόνασμα. «Το Eurogroup προβλέπει ότι η Ελλάδα θα πετύχει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το 2018. Ενας τέτοιος στόχος μπορεί να είναι εφικτός σε έναν χρόνο, υπό την προϋπόθεση ότι υπάρχει αρκετή δυναμική στην οικονομία.
Αλλά να συνεχίσει να τον επιτυγχάνει μεσοπρόθεσμα, όπως προβλέπει το σχέδιο, είναι σίγουρα δονκιχωτικό για μια οικονομία με χαμηλό ρυθμό ανάπτυξης και εύθραυστη επιχειρηματική και καταναλωτική εμπιστοσύνη» έγραφαν χαρακτηριστικά οι «Financial Times».
Πλέον, λοιπόν, βρισκόμαστε στο «σημείο μηδέν». «Εχουν περάσει παραπάνω από έξι χρόνια από τότε που η Ελλάδα αναγκάστηκε να στραφεί στους εταίρους της στην ευρωζώνη και στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο για μια διάσωση και αν έως το τέλος του έτους οι δανειστές δεν καταφέρουν να καταλήξουν σε συμφωνία, το ΔΝΤ ίσως αποφασίσει τελικά να αποδεσμευτεί από το πρόγραμμα διάσωσης και να αφήσει την Ευρώπη να βάλει σε τάξη την κατάσταση» υπενθύμιζε η εφημερίδα, ενώ έδινε δίκιο στο Ταμείο, κρίνοντας ότι αυτό είναι που έχει στη φάση αυτή τη σωστή συνταγή για την Αθήνα.
«Το σημείο αντιπαράθεσης βρίσκεται στο αν θα πρέπει να ζητείται από την Ελλάδα (...) να πετύχει άλλον έναν πολύ φιλόδοξο στόχο πλεονάσματος από το 2018 και έπειτα. (...) Το ΔΝΤ τάσσεται ορθώς κατά της πρότασης αυτής. Μια τέτοια πολιτική θα δημιουργούσε τον κίνδυνο να καταπνίξει την εκκολαπτόμενη ανάκαμψη στην ελληνική οικονομία και να καθυστερήσει την υπόθεση για τη μείωση του χρέους της. Το Ταμείο έχει επίσης δίκιο ότι η Ελλάδα είναι πολύ πιθανόν να χρειάζεται κάποια περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους της». Για τους λόγους αυτούς, λοιπόν, οι «F.T.» σημείωναν ότι τώρα «θα ήταν κρίμα να δει κανείς το Ταμείο να αποχωρεί, αν οι κυβερνήσεις της ευρωζώνης επιμείνουν στην υιοθέτηση αντιπαραγωγικών πολιτικών».
Αλλο, λοιπόν, είναι μια προσεκτική, ζυγισμένη προσαρμογή για να επιστρέψει μια κυβέρνηση στη βιωσιμότητα και άλλο είναι η βάναυση επιμονή για την επίτευξη πλεονασμάτων στο μέλλον, σχολίαζε ακόμη η εφημερίδα βάζοντας το δίλημμα: «Η Γερμανία θα πρέπει να διαλέξει προσεκτικά. Η απομάκρυνση του ΔΝΤ από τη διάσωση της Ελλάδας θα ήταν ένα βήμα προς τα πίσω, όσον αφορά τόσο τις άμεσες επιλογές πολιτικής όσο και τη μακροπρόθεσμη ποιότητα στη λήψη αποφάσεων».
Γ. Τραπεζιώτης
Σκληρό πόκερ με την κατάργηση των φοροαπαλλαγών
Πρόσθετα δημοσιονομικά μέτρα τόσο το 2017 όσο και το 2018 προβλέπει το προσχέδιο του επικαιροποιημένου Μνημονίου, το οποίο παρέδωσαν στην ελληνική κυβέρνηση οι εκπρόσωποι των δανειστών.
Στα νέα μέτρα περιλαμβάνονται η κατάργηση φοροαπαλλαγών για τα εισοδήματα του 2017, καθώς και η περικοπή κοινωνικών παροχών και δαπανών υγειονομικής περίθαλψης. Εξειδικεύοντας, μάλιστα, τις απαιτήσεις τους για κατάργηση φοροαπαλλαγών, οι δανειστές υποδεικνύουν συγκεκριμένα να καταργηθούν η έκπτωση 1,5% στην παρακράτηση φόρου εισοδήματος από τους μισθούς και τις συντάξεις, η έκπτωση των δαπανών ιατρικής και νοσοκομειακής περίθαλψης από τον φόρο εισοδήματος και η αυτοτελής φορολόγηση για τις αμοιβές των ναυτικών. Για τους ναυτικούς εισηγούνται εναλλακτικά την αύξηση των συντελεστών αυτοτελούς φορολόγησης των αμοιβών τους.
Αναλυτικά, στο κείμενο του προσχεδίου του αναθεωρημένου Μνημονίου αναφέρονται επί λέξει τα ακόλουθα μόνιμα παραμετρικά μέτρα:
• Ο εξορθολογισμός των παροχών κοινωνικής πρόνοιας.
• Η κατάργηση των φορολογικών δαπανών, συμπεριλαμβανομένων (i) της έκπτωσης 1,5% στην παρακράτηση φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων από το 2017, (ii) της προσωπικής πίστωσης φόρου εισοδήματος για τα ιατρικά έξοδα από το φορολογικό έτος 2017 και (iii) της κατάργησης ή της αύξησης του αυτοτελούς φόρου εισοδήματος για τους ναυτικούς.
• Η εφαρμογή των διαρθρωτικών μέτρων για το Ταμείο Εθνικού Συστήματος Υγείας (ΕΟΠΥΥ), που θα μειώσουν τις δαπάνες σε ετήσια βάση.
• Η ψήφιση νομοθεσίας για την επιβολή ενός φόρου στις βραχυπρόθεσμες ενοικιάσεις τουριστικών καταλυμάτων.
• Επιπλέον παραμετρικά μέτρα με σκοπό να επέλθει περαιτέρω εξοικονόμηση το 2018. Τα μέτρα αυτά προέκυψαν μέσα από την πιλοτική αξιολόγηση δαπανών ή από άλλους τομείς δαπανών.
Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου