Πόλεμος τιμών και προσφορών από τους λιανέμπορους των σούπερ μάρκετ! Μεγάλη η ψαλίδα για τον Σκλαβενίτη!
Έντονος ο προβληματισμός που
επικρατεί στα στελέχη των αλυσίδων σουπερμάρκετ από την μεγάλη υποχώρηση
που κραταγράφει η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών, ο
οποίος έχει άμεσο αντίκτυπο στον τζίρο τους.
Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ η
περιουσία των ελληνικών νοικοκυριών το 2015 μειώθηκε κατά 5,5 δισ. ευρώ,
ενώ το διαθέσιμο μειώθηκε κατά 4,5% σε σύγκριση με το 2014, από 120,3
δισ. ευρώ σε 114,8 δισ. ευρώ....Είναι ενδεικτικό ότι το 2015 οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ συνολικά υποχώρησαν κατά 2,1% σε σύγκριση με το 2014, με την καταναλωτική συμπεριφορά να επηρεάζεται δραστικά από τις τρεις εκλογικές αναμετρήσεις και την αύξηση του ΦΠΑ από 13% σε 23% σε πληθώρα προϊόντων. Ακριβώς το τελευταίο θεωρείται ότι επέδρασε στη μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 0,4%, ενώ το 2014 είχε παρατηρηθεί οριακή αύξηση του όγκου πωλήσεων κατά 0,6%.
Η υποχώρηση των πωλήσεων μάλιστα επιταχύνθηκε το 2015, καθώς το 2014 επίσης είχαν υποχωρήσει οι πωλήσεις σε σύγκριση με το 2013, αλλά με μικρότερο ρυθμό, κατά 1,4%.
Είναι ενδεικτικό ότι το λιανεμπόριο τροφίμων στο διάστημα από το 2008 - 2015, καταγράφει απώλειες πάνω από 6 δισ. ευρώ ποσό που μεταφράζεται σε σωρευτική υποχώρηση της τάξεως του 25%, ενώ πτώση από 2% έως 4% αναμένεται για τη φετινή χρονιά.
Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της Infobank Hellastat, η αγορά προβλέπεται να υποχωρήσει φέτος στα 18,7 δισ. ευρώ, καθώς κατά τη διάρκεια του έτους θα αποτυπωθούν πλήρως οι επιδράσεις από τις αυξήσεις του ΦΠΑ και τη γενικότερη αίσθηση αβεβαιότητας στην οικονομία.
Εκτός όμως από τη μείωση της κατανάλωσης οι αλυσίδες σουπερμάρκετ έχουν να αντιμετωπίσουν και ένα ακόμη σημαντικό πρόβλημα που είναι οι οικονομικές τους υποχρεώσεις απέναντι σε τράπεζες και προμηθευτές και οι οποίες ανέρχονται στα 4,5 δισ. ευρώ.
Εκτός από το άνοιγμα του 1,8 δισ. ευρώ που θα αφήσει η Μαρινόπουλος - ακόμη και μετά το κούρεμα κατά 50% των υποχρεώσεων προς τους προμηθευτές της - υπάρχουν και οι μεγάλες δανειακές υποχρεώσεις που καταγράφουν στους ισολογισμούς τους οι υπόλοιποι παίκτες της αγοράς.
Είναι ενδεικτικό ότι η νέα εταιρεία που έχει συσταθεί από την Σκλαβενίτης και στην οποία θα περάσει ο Μαρινόπουλος, θα βαρύνεται με υποχρεώσεις πάνω από 2,5 δισ. ευρώ.
Και αυτό γιατί η Σκλαβενίτης χρωστά σήμερα στις τράπεζες περίπου 318 εκατ. ευρώ και άλλα 444 εκατ. ευρώ στους προμηθευτές της, ενώ το σύνολο των υποχρεώσεών της ανέρχεται σε 812,5 εκατ. ευρώ.
Σε αυτά θα πρέπει να προστεθούν τα περίπου 1,18 δισ. ευρώ των υποχρεώσεων της Μαρινόπουλος μετά το κούρεμα των προμηθευτών, τα 352 εκατ. ευρώ του πρόσθετου δανεισμού που συμφωνούν να παράσχουν οι τράπεζες στη νέα εταιρεία προκειμένου να αποπληρωθούν μερικώς οι προμηθευτές, και πιθανόν ένα μέρος από τα 125 εκατ. ευρώ που προβλέπεται ότι θα βάλει ο όμιλος ως ίδια συμμετοχή, εφόσον προέλθει από νέο δανεισμό.
Πρόκειται για έναν μεγάλο όγκο υποχρεώσεων, ανάλογο με αυτό που είχε ο Μαρινόπουλος, πριν καταρρεύσει.
Μάχη προσφορών και τιμών
Με πόλεμο τιμών αλλά και προσφορών αναμένεται να ενταθεί η μάχη – που μόλις ξεκίνησε – στο λιανεμπόριο τροφίμων με στόχο την προσέλκυση πελατών.
Ήδη οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς, στην προσπάθεια να παγιώσουν τις ανακατατάξεις που ολοκληρώθηκαν τους προηγούμενους μήνες με την κατάρρευση της Μαρινόπουλος, θα ρίξουν όλα τα όπλα που διαθέτουν στην φαρέτρα τους.
Έτσι μετά την τηλεοπτική καμπάνια της ΑΒ Βασιλόπουλος με κεντρικό σύνθημα «Αληθινά χαμηλές τιμές», η Lidl Hellas πέρασε στην αντεπίθεση με διαφημιστική εκστρατεία η οποία έχει κεντρικό σύνθημα «Μόνιμα χαμηλές τιμές».
Με μόνιμες προσφορές αναμένεται να αντιμετωπίσει τον οξύ ανταγωνισμό, μεγάλη αλυσίδα σουπερμάρκετ, ενώ την ίδια τακτική αναμένεται να ακολουθήσουν και άλλοι παίκτες της αγοράς.
Κερδισμένοι από αυτό τον πόλεμο αναμένεται να βγουν οι καταναλωτές, οι οποίοι αν αξιοποιήσουν τον «πόλεμο των προσφορών», τότε, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς το όφελος μπορεί να φτάσει ακόμη και στα 500 ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 14% της μέσης ετήσιας δαπάνης που πραγματοποιεί ένα νοικοκυριό για την αγορά τροφίμων.
Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου