Η πραγματικότητα για το ωράριο και τις συνθήκες εργασίας των ...
εκπαιδευτικών σε Ελλάδα και ΕΕ. ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ ΟΛΟΙ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΙΟ ΧΑΜΗΛΟΜΙΣΘΟΥΣ ΠΤΥΧΙΟΥΧΟΥΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ. ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΙ Ή ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΣΚΛΑΒΟΙ;Του Γιώργου Κ. Καββαδία*
Πρώτα
η κυβέρνηση και τα ελεγχόμενα ΜΜΕ αναλαμβάνουν μεθοδικά τη στοχοποίηση
και την εκστρατεία συκοφάντησης κάθε κλάδου εργαζομένων και στη συνέχεια
θεσμοθετούνται μέτρα εναντίον τους στο όνομα της «σωτηρίας της
πατρίδος» και του «εθνικού συμφέροντος». Το ίδιο συμβαίνει και με τους
εκπαιδευτικούς που υποχρεώνονται σε αύξηση του ωραρίου τους, ένα από τον
κυκεώνα μέτρων που επιδεινώνουν τις συνθήκες εργασίας τους και άσκησης
του παιδαγωγικού τους έργου.
Διαστρεβλώνοντας
την πραγματικότητα οι Μυτχάουζεν της πολιτικής και των ΜΜΕ παραπλανούν
την κοινωνία προπαγανδίζοντας για τις λίγες ώρες εργασίας των
εκπαιδευτικών στην Ελλάδα, χωρίς να ξεκαθαρίζουν τη διαφορά που υπάρχει
ανάμεσα στο ωράριο διδασκαλίας και το συνολικό ωράριο εργασίας. Είναι
γνωστή η αλχημεία του Υπουργείου Παιδείας δίνοντας τα στοιχεία στο
Δίκτυο Ευρυδίκη αναφέρει μόνο το καταληκτικό διδακτικό ωράριο των 16
ωρών! Το ίδιο συμβαίνει και στα στοιχεία που έχουν δοθεί στον ΟΟΣΑ.
Στην
πραγματικότητα το διδακτικό ωράριο των καθηγητών στη δευτεροβάθμια
εκπαίδευση αρχίζει από τις 21 ώρες την εβδομάδα και αποκλιμακώνεται
ανάλογα με τα χρόνια υπηρεσίας σε 19, 18 και τελικά 16 μετά την
εικοσαετία. Ταυτόχρονα, όμως, το ωράριο εργασίας φτάνει μέχρι τις 30
ώρες, τουλάχιστον, υποχρεωτικά, αλλά στην πράξη μπορεί να υπερβαίνει και
τις 40 και περιλαμβάνει ένα πλήθος γραφειοκρατικών εργασιών και
καθηκόντων, προκειμένου να λειτουργήσει το σχολείο! Αν συνυπολογίσουμε
και την εργασία στο σπίτι, που συνίσταται στην προετοιμασία της
διδασκαλίας για την επόμενη μέρα και τη διόρθωση των συχνών γραπτών
εργασιών των μαθητών, προκύπτει ένας αυξημένος όγκος ωρών που ξεπερνά,
κατά πολύ, το ημερήσιο οκτάωρο!
Στις
περισσότερες χώρες της Ευρώπης η πλειονότητα των εκπαιδευτικών
απασχολείται ενεργά με τη διδασκαλία μαθητών από 18 έως 20 ώρες την
εβδομάδα, εξαιρώντας προκαθορισμένα διαλείμματα και άλλους χρόνους
επαφής με μαθητές που δεν περιλαμβάνουν τη διδασκαλία. Από τα στοιχεία
διαπιστώνουμε ότι ο μέσος όρος διδακτικών ωρών για τους εκπαιδευτικούς
των 25 χωρών από τις 27 της Ε.Ε. για την κατώτερη Δ.Ε. είναι 19,1 και
για αυτούς της ανώτερης Δ.Ε. είναι 18,4.
Στην
Ελλάδα, όπου δεν υπάρχει αντίστοιχος διαχωρισμός, ο μέσος όρος
διδασκαλίας είναι 18,5, αντίστοιχος του μέσου όρου Ε.Ε. (19,1 και 18,4).
Όσον αφορά τους Έλληνες εκπαιδευτικούς προκύπτει ότι ως προς το χρόνο
εργασίας συνολικά σε ετήσια βάση στο σχολείο είναι 1.170 ώρες για το
γυμνάσιο και το λύκειο, ο μέσος όρος του ΟΟΣΑ είναι 1.199 για την
κατώτερη και 1.166 για την ανώτερη β/θμια εκπαίδευση και για την ΕΕ/19
είναι 1.133 και 1.108 αντίστοιχα.
Ο
μέσος όρος των καθαρών εργάσιμων εβδομάδων για τους εκπαιδευτικούς κατά
τη διάρκεια του σχολικού έτους είναι 38,6 εβδομάδες, ενώ στην Ελλάδα οι
εργάσιμες εβδομάδες για τους εκπαιδευτικούς είναι 39, λίγο πάνω από το
μέσο όρο ΕΕ/27. Όσον αφορά το διαθέσιμο χρόνο στο σχολείο από τις χώρες
για τις οποίες υπάρχουν στοιχεία ο μέσος όρος είναι 27.5 ώρες και για
την κατώτερη και για την ανώτερη β/θμια εκπαίδευση, ενώ για την Ελλάδα
είναι 30 ώρες. (Στοιχεία ΚΕΜΕΤΕ/ΟΛΜΕ - ΟΟΣΑ)
Σε
γενικές γραμμές, οι χώρες τείνουν να μειώνουν τον εβδομαδιαίο διδακτικό
χρόνο των εκπαιδευτικών στην κατώτερη και στην ανώτερη δευτεροβάθμια
εκπαίδευση. Μόνο η Βουλγαρία και η Ρουμανία ουσιαστικά αυξάνουν τον
αριθμό των ωρών για τους εκπαιδευτικούς στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Άλλωστε σύμφωνα με έρευνα της Unesco προκύπτει ότι μια ώρα εργασίας των
εκπαιδευτικών ισοδυναμεί με τέσσερις άλλων κλάδων εργαζομένων. Άρα ένα
εβδομαδιαίο διδακτικό ωράριο 21 ωρών ισοδυναμεί με 84 ώρες!
Μισθολογική εξαθλίωση - εργασιακή ομηρία
Έτσι,
ίσως, μπορεί να κατανοηθεί τι σημαίνει για τον εκπαιδευτικό και την
ποιότητα της εκπαίδευσης ακόμα και μια ώρα αύξησης του ωραρίου. Ακόμα
και μια ώρα δεν μπορεί να προσμετρηθεί με ποσοτικά κριτήρια. Μια
επιπλέον ώρα μπορεί να σημαίνει την αναστάτωση και την αποδιοργάνωση της
εκπαιδευτικής διαδικασίας, αφού συνοδεύεται με ανακατανομές μαθημάτων
και τμημάτων, νέο πρόσθετο διδακτικό αντικείμενο ή και μετακίνηση σε
άλλο σχολείο. Στην Ελλάδα του 2013 υπάρχουν εκπαιδευτικοί που διδάσκουν
και μετακινούνται ακόμα και σε 6 σχολεία και από το ένα χωριό στο άλλο
διανύοντας ατέλειωτα χιλιόμετρα!
Για
ένα γλίσχρο μισθό που ισοδυναμεί μόλις με το 19% του συναδέλφου του στο
Λουξεμβούργο ή το 53% στην Κύπρο και το 58% του μέσου όρου των χωρών
της Ευρώπης. Από μελέτη του ΚΕΜΕΤΕ προκύπτει ότι η μείωση του καθαρού
εισοδήματος των εκπαιδευτικών από το 2009 μέχρι και το 2012 κυμαίνεται
από 4.740 περίπου ευρώ για έγγαμους και με 33 χρόνια υπηρεσίας μέχρι
6.585 για τους νεοδιόριστους. Ποσοστιαία η μείωση αυτή κυμαίνεται από
21% περίπου έως 45%.
Και
βέβαια δεν υπολογίζεται η νέα αφαίμαξη μισθών από την πρώτη κιόλας μέρα
του 2013 με βάση το φορο - ληστρικό σύστημα που ψηφίστηκε πρόσφατα. Από
την ίδια έρευνα προκύπτει ότι ο ανώτερος μικτός ετήσιος μισθός
εκπαιδευτικού σε λύκειο στις χώρες της ευρωζώνης ανέρχεται κατά μέσο όρο
48.690 ευρώ, ενώ στην Ελλάδα που κατέχει μια από τις τελευταίες θέσεις
του σχετικού πίνακα πάνω μόνο από Μάλτα, Εσθονία και Σλοβακία, μόλις
25.756 ευρώ. Όσον αφορά τον κατώτερο μισθό η Ελλάδα βρίσκεται στην
προτελευταία θέση, πάνω μόνο από την Εσθονία με 14.104 ευρώ, έναντι
28.939 που είναι ο μέσος όρος.
Και
μάλιστα όσο πιο αντίξοες είναι οι οικονομικές συνθήκες, τόσο πιο
δύσκολο και επίπονο γίνεται και το εκπαιδευτικό έργο. Με μαθητές που
υποσιτίζονται και λιποθυμούν σε σχολεία που δεν μπορούν να καλύψουν
στοιχειώδεις ανάγκες αυξάνεται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς ο μαθητικός
πληθυσμούς που παραιτείται και αδυνατεί να παρακολουθήσει ουσιαστικά την
εκπαιδευτική διαδικασία. Με τις καταργήσεις σχολείων και τμημάτων και
τη «σαρδελοποίηση» των μαθητών σε πολυπληθή τμήματα επιδεινώνονται οι
συνθήκες άσκησης του εκπαιδευτικού έργου και ανοίγουν οι δρόμοι της απο -
μόρφωσης και της εγκατάλειψης του δημόσιου σχολείου.
Σε
αυτές τις συνθήκες οι εκπαιδευτικοί υποχρεώνονται να καταβάλουν
περισσότερες προσπάθειες, να αφιερώσουν περισσότερο χρόνο προετοιμασίας
για να αυτομορφωθούν και να επιμορφωθούν ανασκευάζοντας παραδοσιακές
μεθόδους διδασκαλίας για μπορούν να μετατρέψουν τις παγωμένες και γυμνές
από υλικοτενική υποδομή και εποπτικά μέσα, αίθουσες σε εργαστήρια
μάθησης και δημιουργίας.
Στην
Ελλάδα ο εκπαιδευτικός δεν αντιμετωπίζεται ως επιστήμονας με
πολυσύνθετο έργο και παιδαγωγός που διαμορφώνει ελεύθερους και κριτικά
σκεπτόμενους πολίτες, αλλά ως φτωχός και άβουλος δημόσιος υπάλληλος -
ιμάντας μεταβίβασης της κυρίαρχης γνώσης και ιδεολογίας. Ειδικότερα με
το πρόσφατο Π.Δ. για την αξιολόγηση - χειραγώγηση - κατηγοριοποίηση -
επιδιώκεται η μισθολογική καθήλωση και διοικητική υποδούλωση. Παράλληλα
διαμορφώνεται ένα απολυταρχικό κράτος με την κυριαρχία των κατασταλτικών
μηχανισμών και τις βασικές ελευθερίες εν αναστολή.
Με
το νόμο 4093/2012, το περιβόητο Μνημόνιο διαμορφώνουν ένα εργασιακό
τοπίο βαρβαρότητας που κρατά τους εκπαιδευτικούς όμηρους του διοικητικού
μηχανισμού και της κυβέρνησης, χωρίς δικαιώματα και σκυφτούς μπροστά σε
μια αυταρχική εξουσία. Χαρακτηριστική είναι η άρση του αμετάθετου.
Εύκολα με βάση το σιδερένιο πειθαρχικό πλαίσιο βλέπουν το δρόμο προς την
αργία, τη διαθεσιμότητα και την απόλυση, αν εμπλέκονται σε οιαδήποτε
διοικητική ή ποινική δίωξη, ενώ καταργείται ακόμα και το τεκμήριο της
αθωότητας. Ο εργασιακός μεσαίωνας επελαύνει, το καθεστώς εργασιακής
τρομοκρατίας οικοδομείται.
Αν
η κυβέρνηση, η Ε.Ε. και το κεφάλαιο θέλουν να οικοδομήσουν το φθηνό,
ευέλικτο, πειθαρχημένο σχολείο υποταγμένο στους νόμους της αγοράς πάνω
στα ερείπια του δημόσιου σχολείου με εκπαιδευτικούς φτωχούς και
υποταγμένους για να διαμορφώνουν ένα εξειδικευμένο, αλλά αμόρφωτο
εργατικό δυναμικό, εμείς έχουμε κάθε λόγο να να προβάλουμε το όραμά μας
για ένα άλλο σχολείο.
Πραγματικά
δημόσιο και δωρεάν που να ανταποκρίνεται στην ανάγκη του ανθρώπου να
ανακαλύπτει τους νόμους κίνησης της φύσης και της κοινωνίας, να τους
χρησιμοποιεί για να καλυτερέψει την ανθρώπινη ζωή, που να δημιουργεί
δημοκρατικά ελεύθερες προσωπικότητες, ανθρώπους που να μαθαίνουν να
συνεργάζονται, να σέβονται τη διαφορετικότητα και να δουλεύουν συλλογικά
για την προσωπική , αλλά και κοινωνική απελευθέρωση και ευτυχία.
*
O Γιώργος Κ. Καββαδίας είναι φιλόλογος, μέλος της Σ.Ε. του περιοδικού
«Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης» και εκπρόσωπος των Αγωνιστικών
Παρεμβάσεων - Συσπειρώσεων - Κινήσεων στο Δ.Σ. του ΚΕ.ΜΕ.ΤΕ. της Ο.Λ.Μ.Ε
ΣΧΟΛΙΟ ekdosi.com:
ΣΕ
ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕ ΚΑΙ ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΟΤΙ ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ
ΑΣΧΟΛΟΥΝΤΑΙ ΚΑΙ ΔΙΑΠΛΑΘΟΥΝ ΤΟ ΜΥΑΛΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΑΣ.
ΚΑΙ ΟΠΩΣ ΕΙΧΕ ΠΕΙ ΚΑΙ Ο JFK
"Καταλαβαίνεις πόσο κυνικός έχει γίνει ένας λαός όταν θεωρεί φυσιολογικό να
πληρώνει περισσότερο αυτόν που ασχολείται με τις αποχετεύσεις του, παρά αυτόν
που ασχολείται με τα μυαλά των παιδιών του"
J.F. Kennedy"
ΟΙ ΠΟΛΕΜΙΟΙ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΘΝΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΕΧΟΥΝ ΩΣ ΚΥΡΙΟ ΣΤΟΧΟ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ.
ΟΙ GIORGAKIDES ΚΑΙ ΟΙ ΣΑxlaΜΑΡΑΔΕΣ ΔΙΑΛΥΟΥΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ "ΣΚΟΤΩΝΟΥΝ" ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ.
ΜΟΝΟ ΕΝΑΣ ΗΛΙΘΙΟΣ ΔΕΝ ΤΟ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΙ.
ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΣ ΟΛΟΥΣ ΕΣΑΣ...
ΘΑ
ΣΥΝΕΧΙΣΕΤΕ ΝΑ ΣΥΜΜΕΤΕΧΕΤΕ ΣΤΟ ΔΙΑΙΡΕΙΝ ΚΑΙ ΒΑΣΙΛΕΥΕ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΩΝ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ, ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΗΣ ΜΟΝΑΔΙΚΗΣ ΟΝΤΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΟΥ
ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΤΕ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΑΣ Ή ΘΑ ΑΠΟΦΑΣΙΣΕΤΕ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΟΤΙ ΘΕΛΕΤΕ ΤΟ
ΚΑΛΟ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΑΣ;
http://christossainis.blogspot.com/2013/02/blog-post_9864.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου